De nye guder

Vi fortsætter forskræppet for 16:9 kommende bogudgivelse med denne udgave af Et billedes anatomi, der tager afsæt i en af de serier, der ikke indgår i bogen, men som ikke desto mindre tematiserer den medieudvikling som Streaming for viderekomne omhandler. I Starz’ psykedeliske fantasyserie American Gods (2017-), der her i landet kan ses på Amazon Prime Video, står kampen nemlig mellem de gammelkendte guder og, blandt mange andre, Lucille Ball fra I Love Lucy (1951-1957)!

Umiddelbart efter at være blevet løsladt fra fængslet lander Shadow Moon (Rick Whittle) hovedkulds i en krig om intet mindre end verdensherredømmet. Krigen står mellem de gamle og de nye guder. De gamle guder kender vi fra mytologien (ikke mindst den nordiske) og fra de store verdensreligioner, mens de nye guder først og fremmest er repræsentanter for den teknologi, de medier og den popkultur, der giver form og indhold til de altre, moderne menneske omgiver sig med.

Billedet her over er fra første sæsons episode 2, ”The Secret of Spoons”. Shadow Moon har slået følge med og agerer bodyguard for den gådefulde Mr. Wednesday (Ian McShane) og er her taget på indkøb i et supermarked. Da han passerer tv-afdelingen, taler en stemme pludselig til ham fra en af de mange skærme. Her kører I Love Lucy, en af alle tiders mest succesfulde og elskede amerikanske sitcoms, og det er tilsyneladende titelkarakteren, der henvender sig. I Love Lucy blev oprindeligt sendt fra 1951-1957 på CBS og var altså del af det, der er blevet døbt amerikansk tv’s første guldalder, og det er denne udgave af Lucille Ball sig yderst bevidst. Hun er nemlig ikke den rigtige Lucille Ball, men New Goddess Media (Gillian Anderson), repræsentant for de nye guder, der for en kort bemærkning har overtaget Lucy-karakteren for ad den vej at hverve Shadow Moon. Følgende ordveksling følger:

New Media Goddess: – Look at me Shadow, all in hi-def. We shot the show in 35 mm, cutting edge. Looks like hell in the transfer. Funny how things supposed to make you look good only make it worse. I can’t even fill the whole screen

Shadow Moon: – The fuck is this?

New Media Goddess: – Just little old me

Shadow Moon:- Talking to Lucille Ball

New Media Goddess: – Lucy Ricardo. I am all sorts, Shadow. The screen is the altar. I’m the one they sacrifice to. Then till now. Golden age to golden age. They sit side by side ignore each other and give it up to me. Now they hold a smaller screen in their lap or in the palm of their hand, so they don’t get bored watching the big one. Time and attention, better than lamb’s blood.

Ud over at vise sin magt og sit overskud ved at gå ‘all meta’ og pege på sin egen og ikke mindst American Gods karakter af tv-fiktion, så hamrer hun hovedet på sømmet med følgende bastante formulering: ”Time and attention, better than lamb’s blood”. Det handler nemlig først og fremmest om tid og opmærksomhed i medievirkeligheden anno 2020. Det har det måske altid gjort, men aldrig har investeringerne været større, og aldrig har udbuddet været så voldsomt. Det vurderes, at der i 2019 alene i USA blev produceret 532 scripted series, og i 2020 forventes Netflix at investere 17,3 milliarder dollars, hovedsageligt på originalt indhold. Af samme grund er New Media Goddess måske heller ikke helt præcis, når hun siger ’golden age to golden age’. Det er nemlig først og fremmest mængden af indhold og ikke kvaliteten af selvsamme (derfor ’golden age’), der dominerer samtalen om tv og streaming i skrivende stund. Shadow Moon repræsenterer altså en ikke en ’golden age’ men snarere en ’Peak-TV-æra. Det var John Landgraf, nuværende bestyrelsesformand for FX Networks, der i 2015 navngav navngav fænomenet ’Peak TV’. Det var bestemt ikke positivt ment, og vi befinder os altså, som tallene her over viser, stadig i orkanens øje.

Denne sidste krølle på tv’s udvikling har New Media Goddess ikke fået med, men da det netop er den tv/ streaming virkelighed, der er omdrejningspunktet for 16:9’s næste bogudgivelse, kan hun jo passende læse med, når Streaming for viderekomne – Fra Doggystyle til Black Mirror og The Jinx udkommer om et par uger.

* * *

Fakta

Litteratur

Henrik Højer
Henrik Højer
Født 1969. Medstifter af 16:9. Cand. mag. i Nordisk Sprog og Litteratur og Film- og tv-kundskab. Adjunkt på VIA Film and Transmedia i Aarhus. Sammen med Jakob Isak Nielsen forfatter til bogen Film i øjet (Dansklærerforeningens Forlag, 2005). Har tidligere undervist på Aarhus Universitet i nyere amerikanske dramaserier, et område han også har skrevet om i flere sammenhænge; er medforfatter samt –redaktør (s.m. Jakob Isak Nielsen og Andreas Halskov) på bogen Fjernsyn for viderekomne - De nye amerikanske tv-serier (Turbineforlaget, 2011) og Guldfeber – På sporet af Oscarfilmen (Turbineforlaget 2014).

Seneste artikler