Bulletproof Black Man

af -
giphy
Det har været en barsk sommer, også i USA, og det er i det lys, ovenstående GIF-animation skal ses. En sort, ubevæbnet mand bliver beskudt, men i modsætning til virkelighedens ofre fortrækker han ikke en mine.

 

Det har været en barsk sommer. Ikke bare i Europa, men også på den anden side af Atlanten, hvor politiets nedskydning af unge, ubevæbnede, sorte mænd naturligt nok har bragt sindene i kog. Den 7. juli tog konflikten mellem den afro-amerikanske befolkning og politiet endnu en tragisk drejning, da krigsveteranen Micah Xavier Johnson dræbte fem politibetjente og sårede ni andre i Dallas som led i den racekrig, han anså politiet som hovedansvarlig for.

At USA ikke er den smeltedigel, landet ofte beskrives som, er de fleste bevidste om, og har man set de to produktioner om O.J. Simpson, der har haft premiere i løbet af foråret og forsommeren er det faktum blevet slået fast med syvtommersøm. ESPN’s dokumentar OJ: Made in America og FX’ antologiserie The People v. O.J. Simpson: American Crime Story tegner begge et billede af et land, der er så optaget af race, at det gennemsyrer alle niveauer af det amerikanske samfund. Ikke mindst retssystemet.

Det er i det lys, ovenstående GIF skal ses. En sort, ubevæbnet mand bliver også her beskudt, men i modsætning til virkelighedens ofre fortrækker han ikke en mine, men fortsætter tværtimod sin fremfærd uden at ænse kuglerne.
GIF’en er led i Netflix’ lancering af det seneste skud på samarbejdet med Marvel – Luke Cage. Et samarbejde, der tidligere har resulteret i serierne Daredevil (2015 -) og Jessica Jones (2015 -). Luke Cage var en bifigur i sidstnævnte, men nu får superhelten, der oprindeligt blev lanceret i 1972, altså sin egen serie, der har premiere den 30. september.

I forbindelse med lanceringen på dette års Comic-Con i San Diego udtalte Luke Cage’s showrunner Cheo Hodari Coker bl.a.: “When I think about what’s going on in the world right now, the world is ready for a bulletproof black man” (Variety, 2016), og under overskriften Comic-Con Proves That Luke Cage Might Be the Most Important Thing Marvel Has Done giver Joanna Robinson ham ret. Hun uddyber:

It’s true that the most fantastical element of this installment in Marvel’s gritty, down-to-earth Defenders series is that a black man could be shot and have his only concern be where to find a new sweatshirt.
Even that sweatshirt is part of the political statement woven into the fabric of Luke Cage. In the official teaser for the show, Cage dons a hoodie just as Batman would put on a cowl or Thor would don a cape. But in a post-Trayvon Martin world, that image—of Cage pulling the hood tight around his face—is a loaded one. And all of this imagery comes in a series that centers on Luke Cage’s wrongful imprisonment.(Robinson, 2016)

Som Robinson påpeger, bærer Luke Cage hverken kappe eller spandex, men tværtimod den klassiske hoodie, som også den ubevæbnede Trayvon Martin gjorde det, da han I 2012 blev skudt af George Zimmerman. Dermed lægger Cage sig i slipstrømmen på den ’hoodie-bevægelse’, som mordet på Martin udløste, hvor bl.a. sorte celebrities lod sig fotografere iført hoodie i protest mod dæmoniseringen af sorte mænd. Billederne af Luke Cage, der ikke finder sig i mere vrøvl, bliver, som Robinson rigtigt bemærker det, et politisk statement, der rammer direkte ned i den amerikanske virkelighed anno sommeren 2016 – og her kommer den hævnende ’engel’.

Med Luke Cage fortsætter Netflix og Marvel det ambitiøse projekt med at bringe superheltene ned på jorden og ind i en genkendelig virkelighed. Hvor Jessica Jones er en serie om en ung kvinde, og superhelt, der forsøger at komme videre efter en brutal voldtægt, fremstår Luke Cage som en sort mand, og superhelt, der skal forsøge at navigere i et splittet USA.

***

Fakta

Litteratur

Født 1969. Medstifter af 16:9. Cand. mag. i Nordisk Sprog og Litteratur og Film- og tv-kundskab. Adjunkt på VIA Film and Transmedia i Aarhus. Sammen med Jakob Isak Nielsen forfatter til bogen Film i øjet (Dansklærerforeningens Forlag, 2005). Har tidligere undervist på Aarhus Universitet i nyere amerikanske dramaserier, et område han også har skrevet om i flere sammenhænge; er medforfatter samt –redaktør (s.m. Jakob Isak Nielsen og Andreas Halskov) på bogen Fjernsyn for viderekomne - De nye amerikanske tv-serier (Turbineforlaget, 2011) og Guldfeber – På sporet af Oscarfilmen (Turbineforlaget 2014).

Lignende artikler