Dimittender, døgenigte og Don Juaner – eksistentielle træk hos Mike Nichols

Det er blevet sagt om instruktøren Mike Nichols, at han dokumenterer nogle menneskelige katastrofer, som seerne selv skal forsøge at rydde op efter. Nichols var en af 1960’ernes og 70’ernes mest hæderkronede teater- og filminstruktører, og også hans senere værker belyser nogle væsentlige eksistentielle og relationelle forhold. Nogle af værkerne er humoristiske og absurde i deres udtryk, mens andre er kolde og kedelige. Men alle handler de om den fremmedgjorthed, som det moderne menneske føler. Hvad enten vi oplever den alene eller indenfor ægteskabet. Krigen, det borgerlige ægteskab og skolesystemet kan være snærede og fremmegørende, synes Nichols’ film at vise, men den endeløse frihed kan være mindst lige så skræmmende. Dette videoessay beskæftiger sig netop med de eksistentielle temaer hos Mike Nichols, belyst gennem filmen The Graduate (1967), Catch-22 (1970), Carnal Knowledge (1971) og Closer (2004), og hvordan disse temaer illustreres gennem forskellige filmiske virkemidler.

[quote_center]***[/quote_center]

Fakta

Manuskript: Andreas Halskov

Produktion og klipning: Jan Oxholm

Udsnit fra: Closer (2004) © Nichols, Sony Pictures Home Entertainment, The Graduate (1967) © Nichols, Studiocanal, Absurda, Carnal Knowledge (1971) © Nichols, ArtHaus, Catch-22 (1970) © Nichols, Paramount Home Entertainment.

DEL
Andreas Halskov

Andreas Halskov (f. 1981). Cand.mag i filmvidenskab og engelsk med speciale i filmens lydside, ekstern lektor ved Københavns Universitet og adjunkt i engelsk og mediefag ved Egaa Gymnasium. Har undervist, holdt foredrag og udgivet artikler i diverse film- og medierelaterede sammenhænge (bl.a. i tidsskrifter som P.o.v., Cut!, AngloFiles, Soundvenue og Kosmorama). Har desuden bidraget med et kapitel om ”Tendenser og brudflader i moderne dansk reality-tv” til bogen MedierNu – Massemedier og meningsdannelse (Systime 2011) samt et kapitel om fejlæstetik i film til bogen Et fejlæstetisk univers (2011, red. Marie Boye Thomsen), foruden at have medforfattet og -redigeret bøgerne Fjernsyn for viderekomne – de nye amerikanske tv-serier (Turbine 2011, red. Jakob Isak Nielsen, Andreas Halskov og Henrik Højer) og Guldfeber – på sporet af Oscarfilmen (Turbine 2013, red. Andreas Halskov, Henrik Højer og Thomas Schwartz Larsen). Herudover har han bidraget til en kommende amerikansk antologi om The Walking Dead (red. John W. Morehead), og han har skrevet to monografier: Paradoksets kunst (Turbine, 2014) og TV Peaks: Twin Peaks and Modern Television Drama (Syddansk Universitetsforlag, 2015). Halskov har også fungeret som ekspert i diverse medier (fx DR2, P1, P3, P4, Radio 24/7, Tv2 News, Politiken, JP og Børsen), foruden at være fast filmekspert ved Tv2’s Go’morgen Danmark. Og han skriver også fast om film og tv på bloggen “Det røde rum”.