Dimittender, døgenigte og Don Juaner: Eksistentielle træk hos Mike Nichols

Det er blevet sagt om instruktøren Mike Nichols, at han dokumenterer nogle menneskelige katastrofer, som seerne selv skal forsøge at rydde op efter. Nichols var en af 1960’ernes og 70’ernes mest hæderkronede teater- og filminstruktører, og også hans senere værker belyser nogle væsentlige eksistentielle og relationelle forhold. Nogle af værkerne er humoristiske og absurde i deres udtryk, mens andre er kolde og kedelige. Men alle handler de om den fremmedgjorthed, som det moderne menneske føler. Hvad enten vi oplever den alene eller indenfor ægteskabet. Krigen, det borgerlige ægteskab og skolesystemet kan være snærede og fremmegørende, synes Nichols’ film at vise, men den endeløse frihed kan være mindst lige så skræmmende. Dette videoessay beskæftiger sig netop med de eksistentielle temaer hos Mike Nichols, belyst gennem filmen The Graduate (1967), Catch-22 (1970), Carnal Knowledge (1971) og Closer (2004), og hvordan disse temaer illustreres gennem forskellige filmiske virkemidler.

* * *

Fakta

  • Manuskript: Andreas Halskov
  • Produktion og klipning: Jan Oxholm

Udsnit fra: Closer (2004) © Nichols, Sony Pictures Home Entertainment, The Graduate (1967) © Nichols, Studiocanal, Absurda, Carnal Knowledge (1971) © Nichols, ArtHaus, Catch-22 (1970) © Nichols, Paramount Home Entertainment.

Andreas Halskov (f. 1981). Cand.mag i filmvidenskab og engelsk, ekstern lektor ved Aarhus Universitet, lektor i engelsk og mediefag ved Egaa Gymnasium og fast kurator og filmformidler for Cinemateket og Øst for Paradis. Har undervist, holdt foredrag og udgivet artikler i diverse film- og medierelaterede sammenhænge (bl.a. i tidsskrifter som EKKO, AngloFiles, Critical Studies in Television, Soundvenue og Kosmorama samt dagblade som Politiken, JP og Information). Har desuden bidraget med kapitler til bøgerne Essays on the American West in the Films of David Lynch (McFarland & Co., 2022, red. Rob King et al.), Global TV Horror (Wales University Press, 2021, red. Lorna Jowett & Stacey Abbott), Levende billeder (Systime, 2020, red. Mimi Olsen et al.), TV-analyse (Systime, 2018, red. Gunhild Agger et al.), MedierNu – Massemedier og meningsdannelse (Systime, 2011, red. Rune Gregersen et al.) og Et fejlæstetisk univers (2011, red. Marie Boye Thomsen), foruden at have medforfattet og -redigeret bøgerne Fjernsyn for viderekomne  (Turbine, 2011), Guldfeber (Turbine, 2013), Helt til grin (VIA Film & Transmedia, 2017) og Streaming for viderekomne (VIA FIlm & Transmedia, 2020). Herudover har han skrevet opslaget om "blockbuster" i Medie- og kommunikationsleksikon (Samfundslitteratur, 2021, red. Gunhild Agger et al.) og skrevet bøgerne Paradoksets kunst - om David Lynch og hans film (Turbine, 2014), TV Peaks: Twin Peaks and Modern Television Drama (Syddansk Universitetsforlag, 2015), Død over Hollywood - eksistentielle spor i New Hollywoodfilmen (Antipyrine, 2016), VAMPYR (L&R, s.m. Henrik Rytter), Remakes, sequels og serialisering (Samfundslitteratur, 2019) og Beyond Television: TV Production in the Multiplatform Era (Syddansk Universitetsforlag, 2021). Halskov har også fungeret som ekspert i diverse medier (fx DR2, P1, P4 Radio 24/7 og Tv2 News), foruden at være fast filmekspert ved Tv2’s Go’morgen Danmark, tilbagevendende Oscar-ekspert for Berlingske, medarrangør af Aarhus Series og medvært i radioprogrammet Stream & Chill (Radio4).

Seneste artikler