The History of Music Video in 169 Seconds

169 SECONDS. Past music video scholarship has only rarely touched upon the issue of canonization and accordingly there have been almost no discussions of which music videos that could amount to canonical status. In this brief video essay and accompanying written article, Mathias Bonde Korsgaard aims to redress this lack and asks whether you can recount the entire history of music video in a mere 169 seconds.

Boganmeldelse: Populær serialitet i en dansk arena

BOGANMELDELSE. Populær serialitet i en dansk arena er en bog med mange kvaliteter. Med et afsæt i en større metodisk vifte, der spænder over fx genreanalyse, produktionsanalyse og analyse af økonomiske forhold, kommer bogen vidt omkring. Måske også for vidt. Bogen kunne med fordel være mere fokuseret og stille flere kritiske spørgsmål til den guldalderaura, som bogen synes at være rundet af.

Classif. & Me (Laird’s Constraint)

VIDEO-ESSAY. ‘Classif. & Me’ analyses the opening montage from The Big Short (Adam McKay, 2015) and is modelled on the analysis performed by Colleen Laird of Helter Skelter (Ninagawa Mika, 2012) in her virtuoso 2023 video essay ‘Eye-Camera-Ninagawa’. Riffing on Laird’s work allows Alan O’Leary to protest and playfully satirize certain scientific aspirations in videographic criticism.

Affekter og effekter: Et studie i følelsestilstande og realisme i tv-serien Adolescence

FEATURE. Netflix-serien Adolescence rammer som et følelsesmæssigt jordskælv. Med sin brutale realisme og intense one-shot-optagelser skildrer serien unges møde med skam, onlinefællesskaber og giftig maskulinitet – uden filter. Både premierminister Kier Starmer og tidligere landstræner Gareth Southgate har markeret sig i debatten om unges skærmbrug efter seriens premiere. Johannes Fibiger dykker ned i, hvordan Adolescence via affekter – kraftfulde, før-sproglige følelsestilstande – påvirker seeren direkte, og hvorfor seriens uforløste ubehag rammer så hårdt.

Sandheden er derude: Om rumskibets dramaturgiske, æstetiske og tematiske funktion i The X-Files

FEATURE. Der svirrer i disse dage rygter om endnu en genoplivning af den ikoniske 90’er-serie The X-Files, hvorfor det synes nærliggende at dykke ned præcis hvor kultseriens fascinationskraft, der potentielt kan komme til at strække sig over fire årtier, ligger. Læs med, når Alexander Kjems Christensen - med udgangspunkt i seriens rumskibsikonografi - gør netop det.

Troskab gennem udeladelse i serieadaptationen af The Last of Us

ET BILLEDES ANATOMI. I anledning af premieren på anden sæson af HBOs serieadaptation af computerspillet The Last of Us ser Mathias Bonde Korsgaard tilbage på et undseligt øjeblik i en scene fra første sæsons sidste afsnit - som udgør en selvrefleksiv påmindelse til seeren om at vellykkede adaptationer ikke kun består i hvad der bevares men også hvad der udelades.

16:9 Podcast: Bong Joon-ho

PODCAST. I 2020 blev Bong Joon-hos Parasite den første ikke-engelsksprogede film til at vinde en Oscar i kategorien “Best Picture”. Nu omtrent fem år senere er Bong Joon-ho langt om længe klar med en opfølger, nemlig den engelsksprogede sci-fi-film Mickey 17. I den anledning kigger Jakob Langkjær og Mathias Bonde Korsgaard i denne podcast tilbage i den sydkoreanske instruktørs filmografi og giver gennem udvalgte nedslag et portræt af Bong Joon-ho som filmskaber.

Portræt af kunsteren: En anmeldelse af The Brutalist

FILMANMELDELSE. Portræt af kunstneren … som en… ja, hvilket portræt er der egentlig tale om? Brady Corbets The Brutalist er et stort og ambitiøst værk, men på mange måder også en ubestemmelig, uudgrundelig film, vurderer Jakob Isak Nielsen i denne anmeldelse af den Oscar-vindende film, hvori både filmens indhold og materialitet fremhæves.

Jeg er ikke en robot, men … et posthumant perspektiv på Oscarvinderen “I’m not a Robot”   

FEATURE. ‘Select all images with traffic lights’… Alle kender CAPTCHA – Completely Automated Public Turing-test to tell Computers and Humans Apart – som en lille sten i skoen i den digitale hverdag. Den hollandske I’m not a Robot tager udgangspunkt i netop den, men med fatal konsekvens. Johannes Fibiger undersøger årets Oscarvindende kortfilm.