Trigonomisk tragedie: Triangle of Sadness

FILMANMELDELSE. Ruben Östlund går trigonomisk til værks i sin nye film, der både kommer omkring kærlighedstrekanter, behovspyramider og klassesamfundets og narrativets tredeling. Niels Kristian Bonde Jensen anmelder Triangle of Sadness, der, instruktørens nylige kritik af dansk film taget i betragtning, er særdeles konventionel i sin konstruktion, men stadig skarp i sin satire.

Hvordan analyserer man en musikvideo?

FEATURE. Selvom musikvideoer med deres korte form, betydningsmæssige mangfoldighed og markante stilisering virker til at invitere til analyse, er det faktisk ikke så ligetil at analysere en musikvideo som man måske skulle tro. I denne artikel giver Mathias Bonde Korsgaard således et svar på det bedragerisk simple spørgsmål: hvordan analyserer man en musikvideo?

Captain Not So Fantastic: Tempering the Romance of the Outsider

FEATURE. Captain Fantastic is by no means alone in expressing a fascination with the ‘outsider’ in American culture. The film tries to charm its viewers into becoming infatuated with its protagonist Ben Cash (Viggo Mortensen), but it also exposes him as being a faulted man and father. In this article Mikkel Jensen explores how Captain Fantastic’s portrayal of Ben intervenes in debates regarding what cultural historian Grace Hale has called “the romance of the outsider”.

Kastanjemanden: Interview med Søren Sveistrup

INTERVIEW. En ny rettighedsaftale har sået tvivl om Netflix’ fremadrettede engagement i dansk tv-fiktion og dermed også om, hvilken skæbne der imødegår det måske største danske Netflixfænomen: Kastanjemanden. I den anledning har vi valgt at bringe et interview med forfatteren Søren Sveistrup fra slutningen af 2021, da det stadig virkede oplagt, at Kastanjemanden skulle fortsættes. Sveistrup fortæller om seriens tilblivelse, om forskellige krimitraditioner og forskellene mellem at arbejde på en serie til DR og Netflix. Tiden må vise, hvad der står i vente for Kastanjemanden.

Følelser før fornuft: Andrei Tarkovskijs poetiske film

FEATURE. Glem alt om plot. Lev dig i stedet ind i det visuelle, i følelserne og i stemningen. Så er du på vej til at få en stor filmoplevelse med Andrei Tarkovskijs film. Jesper Clausen introducerer til Tarkovskijs værk.

Hverken poppet eller snobbet: Annette mellem postmoderne meningsløshed og inspireret pastiche

FEATURE. En anmelder skrev i fjor om Leos Carax’ Annette, at undervejs stod det ikke klart, hvorfor pokker personerne skulle bryde ud i sang. Jeppe Laugesen har gravet sig ned i den franske auteurs bud på en musical og fundet flere forklaringer. Vær klar til at blive klogere.

Telescopic Intimacy

VIDEO-ESSAY. Cristina Álvarez López and Adrian Martin explore the works of avant-garde filmmaker Stephen Dwoskin, focusing on the enigmatic close-ups and the “telescopic intimacy” of his films.

Fra tøsefnidder til kannibalisme: Første sæson af Yellowjackets i en økogotisk optik

FEATURE. Første sæson af Yellowjackets har givet anledning til mange fanteorier. Gennem en narratologisk analyse af en plotlinje fra pilotafsnittet viser Peter Raagaard, hvordan der skabes forventninger hos publikum. Samtidig er serien også en god anledning til at introducere det teoretiske begreb økogotik til et dansk publikum og hvem ved - kan vi endda forudsige, hvad der vil ske i Sæson 2 med økogotikken som fortolkningsredskab?

169 Seconds: Titane

169 SECONDS. Jan Oxholm analyserer det tragiske anslag i Guldpalme-vinderen, Titane (2021), som viser en far, der ikke kan nå sin datter. Eller er det i virkeligheden datteren, som ikke kan nå sin far?