Seneste artikler

(S)indstillinger … når migration og slow cinema mødes

FEATURE. Dansk dokumentarfilm er muligvis truet af det nye medieforlig, men der er masser af lyst til eksperimenter. To nye, interessante og beslægtede eksempler er Sebastian Cordes’ Visitor og Frederik Sølbergs Doel. De er begge laaangsomme dokumentarer - slow cinema. Og de handler om mennesker, der er (blevet) tilovers, da vestens vækst og velstand buldrede af sted. Synk ind og ned i virkelighedens indstillinger.

Er Lars von Trier egentlig morsom?

ET BILLEDES ANATOMI. Lars von Trier kører i en grim autocamper, når han skal på filmfestival, angiveligt fordi han er bange for at flyve. Det kan også ses som en slags sindbillede på hans æstetiske overbevisninger, for som kunstner insisterer han ofte på en grim og upoleret æstetik. Men hvad mon der ville ske, hvis han gjorde som brudeparret i Melancholia (2011) - og kørte limousine i stedet?

Unsung Heroes and Silent Pioneers: An Interview with Sound Designer Walter Murch

IN ENGLISH. Preparing a book on sound design in films and television, Andreas Halskov has talked with Walter Murch about film sound, listening and technology, focusing on Murch’s sonic inventiveness and his long-standing collaborations with George Lucas and Francis Ford Coppola.

Road to Nowhere: Stuck on the Freeway in Los Angeles

VIDEO-ESSAY. The freeway is the icon by which Los Angeles is described. But it is also associated with identity crisis and lonely souls in an endless traffic jam. In this audiovisual essay, Jan Oxholm explores the dramatic use of the Los Angeles freeway in Hollywood cinema and arthouse films dealing with urban alienation.

Ting, der er svære at tale om

FEATURE. Selvom den norske instruktør Joachim Trier afprøver grænser for egen filmkunst, så er der en tydelig rød tråd gennem hans fire spillefilm fra debuten Reprise (2006) til Thelma (2017). Jane Marie Knudsen tegner et signalement af Triers oeuvre.

Fra myte mod mainstream: Pandoras æske i Kiss Me Deadly, Repo Man og Pulp Fiction

FEATURE. En dødbringende æske, et eksplosivt bagagerum og en mappe værd at dræbe for: Myten om Pandoras æske går igen som motiv i tre filmklassikere: Robert Aldrich’ film noir Kiss Me Deadly, Alex Cox’ kultfilm Repo Man og Quentin Tarantinos megahit Pulp Fiction. De tre film kan ses i forlængelse af hinanden, som en kæde af indbyrdes inspiration. 16:9-redaktionen ønsker alle en god sommerferie og vender tilbage i august.

Et billedes anatomi: American Crime

ET BILLEDES ANATOMI. ABCs American Crime er måske lidt for gemt i de lange, mørke skygger fra Hulus succes The Handmaid’s Tale. I hvert fald hvis man spørger Henrik Højer, der her viser, hvordan de to serier trækker på det samme centrale visuelle greb – den lave dybdeskarphed. Et greb, der både eksemplificerer seriernes cinematiske kvalitet og tematiske pointer.

En lemfældig omgang med dokumentarismen? – Iscenesættelse og sandhed i Det store europæiske cigaretmysterium

FEATURE. Hvad skal vi med endnu en omgang stilbevidst selviscenesættelse fra makkerparret Bertelsen og Brügger i deres seneste dokumentar og detektivfortælling, “Det store europæiske cigaretmysterium”? Thomas Nørgaard undersøger perspektiverne i det dokumentariske projekt bag de store fortællemæssige armbevægelser.

Echoes of the Past: Popular Music and Nostalgia in Modern Television Drama

VIDEO-ESSAY. Referring to modern drama series like Stranger Things, The Americans and Show Me a Hero, Andreas Halskov explores the connections between nostalgia and period-specific popular music, arguing that nostalgic pop- and rock-scores illustrate a tendency in modern society and television. A trend that television networks and on-demand services try to monetize, more or less strategically.

Fra underdog til happy end: Føljetonfortælling og karakterudvikling i SKAM

FEATURE. Hvordan kan vi forstå SKAM som en kompleks tv-serie? Hvad kendetegner karakterudviklingen og føljetonserien? Og hvordan bruges intertekstuelle referencer som en del af fortællingen? Helle Kannik Haastrup analyserer SKAM i et æstetisk perspektiv og placerer serien i forhold til andre tv-serier i den tredje guldalder.