Seneste artikler

Cruise control: Om Top Gun: Maverick som moderne attraktionsfilm

FEATURE. Top Gun: Maverick har af mange kritikere fået ros for at puste nyt liv i blockbusteren som genre, blandt andet på grund af sin minimale brug af computergenererede effekter. I denne artikel undersøger Alexander Kjems Christensen hvilken filmæstetik der er opstået som resultat af dette produktionsmæssige dogme samt hvilken filmhistorisk kontekst filmen skriver sig ind i.

169 Seconds: Improbable Dialogisms or Dancing as an Act of Defiance

169 SECONDS. At 16:9 we are celebrating our 20th anniversary this year with a series of 169 Seconds video essays about films, series, documentaries, etc. made since the journal was launched in 2003. In this first installment, Barbara Zecchi traces unlikely intertextual connections between four notable dance scenes in Dogtooth, Raw, Titane and Ema.

Stanley Kubrick’s Paths of Glory: The tavern scene viewed in a yin/yang perspective

FEATURE. Paths of Glory (1957) is one of the best anti-war films ever made as well as Stanley Kubrick’s first masterpiece. It also contains one of the most highly praised film endings. Drawing on a particular form of complementarity, non-doing/doing, Richard Raskin sheds new light on this classic ending.

Humørsyge brudstykker: Fragmenter og stemninger i Wong Kar-wais In the Mood for Love og Chungking Express

FEATURE. Wong Kar-wais film har ikke den store interesse i plot og kronologi, men synes derimod mere optaget af fragmentet. Med afsæt i In the Mood for Love (2000) og Chungking Express (1994) vil Jesper Mejling Clausen i denne artikel undersøge det fragmentariske og stemningsfulde udtryk i Wong Kar-wais filmunivers.

169 Seconds: Improbable Dialogism or the Art of Flying

169 SECONDS. This installment of 169 Seconds by Barbara Zecchi deconstructs the controversial ending of Scott and Khouri’s Thelma and Louise by putting it into an improbable intertextual dialogue with two other unrelated films—namely Vittorio De Sica’s Miracolo a Milano (1951) and Steven Spielberg’s E.T. (1982).

Julekalenderens guldalder: Jesus & Josefine som ledestjerne

FEATURE. Nu er det jul igen, og det betyder bl.a. tv-julekalender. Julekalenderen er en folkekær tv-genre i Danmark og en subgenre, som har gennemgået store ændringer. På trods af dette er den relativt nedprioriteret i dansk tv-forskning. I denne artikel fokuserer Nathali Pilegaard på TV 2-julekalenderen Jesus & Josefine, og hvordan den udgør en ledestjerne i en julekalender-guldalder.

Lovecrafts kosmiske horror

FEATURE. I de senere år er man i stigende grad stødt på ordene ”Lovecraftitan” og ”kosmisk horror” i forbindelse med alt fra Stranger Things og Marvels Doctor Strange in the Multiverse of Madness (der i sig selv lyder som en Lovecraft-titel) til en række moderne filmatiseringer af forfatterens bøger. Men hvad vil disse begreber egentlig sige, og kan man pege på nogle særlige træk, som fremmaner en oplevelse af kosmisk horror? Med udgangspunkt i sci-fi-horror-mesterværket Alien og Alex Garlands Annihilation sætter Kristoffer Abildgaard sig for at undersøge netop det spørgsmål.

169 Seconds: Parasite – Props at the Periphery of Perception

169 SECONDS. Bong Joon-ho’s Parasite is a film that pays obsessive attention to its mise-en-scène. In this installment of 169 Seconds, Mathias Bonde Korsgaard explores how the film’s props subtly assist in characterizing the social status of the characters by creating a distinct opposition between global and local brands.

Ripples From Beyond: The Transcendental Style of Memoria

IN ENGLISH. Memoria (2021) is Apichatpong Weerasethakul’s first film outside his native Thailand. In this feature, Rasmus Helms explores the ghostly spirits and supernatural forces that pervade the film.

En eksistensialistisk romcom: Mainstream møter kunstfilm i Sofia Coppolas Lost in Translation

FEATURE. I Lost in Translation finder det umage par Bob og Charlotte sammen i Tokyo, gennem deres fælles følelse af jet lag og moderne fremmedfølelse. Regissør Sofia Coppola forener i filmen romcom og kunstfilm i skøn harmoni, for at fortælle en anderledes kærlighedshistorie, hvor nærhed er betinget af afstand.