Efterår 2015

VIDEO-ESSAY. Jan Oxholm kaster et blik på det usædvanlige format 1:1 i det psykologiske drama, Mommy (2014). Brugen af klaustrofobiske kvadrater er et genialt greb af den unge instruktør, Xavier Dolan, som burer sine karakterer inde bag billedformatets sorte gardiner.

FILMANMELDELSE. Kristoffer Hegnsvads film Looking for Exits (2015) havde premiere ved årets dokumentarfestival CPH DOX. Der er tale om en afdæmpet og stilfærdig dokumentarfilm på 60 min., men også om en forrygende og billedberusende skildring af bjergudspringeren Ellen Brennan og dennes møde med de på én gang farlige og mageløse bjerglandskaber. Hegnsvads film ligner en samtidsskildring, men den bør snarere ses som en moderne og poetisk indramning af noget helt universelt og almengyldigt: Vores konstante søgen efter at mærke livet og at blive ét med den natur, hvoraf vi alle udspringer.

BOGANMELDELSE. En blond Laura Palmer indhyllet i plastic. En dansende dværg. Uncanny Bob. Kævlekvinden. A damn good cup of coffee. Agent Dale Cooper. Fortsæt selv… TV-serien Twin Peaks har siden 1990’erne sat sig uafrysteligt i sine seere. Andreas Halskovs nye bog handler om, hvordan og hvorfor Twin Peaks blev den helt store gamechanger i international seriedramatik. Anne Jerslev anmelder.

FEATURE. Den nye James Bond-film, SPECTRE, tilbyder os som vanligt eksotiske locations, billedskønne kvinder og action af højeste kvalitet i selskab med agent 007. Men ved indlemningen af Daniel Craig i rollen som James Bond skete der samtidig en ændring af seriens fortællemæssige strategi, som nærmest er blevet overset i modtagelsen af filmene.

ET BILLEDES ANATOMI. Begrebet teal and orange eller the blockbuster look har de seneste år fået en del opmærksomhed i filmkredse, fordi en uforholdsmæssig stor andel af film color grades med udgangspunkt i netop disse to komplimentær-farver. Nu har fænomenet også nået tv-skærmen, og i billedanatomien Natten er blå som… kigger Henrik Højer nærmere på hvorfor netop farvekombinationen blå og orange dominerer i tv-serier som Fear the Walking Dead og The Knick.

FEATURE. Den østrigske instruktør Michael Haneke bruger ofte stilheden som både filmisk virkemiddel og motiv. Gennem analyser af Hanekes to seneste film, Das weisse Band – Eine deutsche Kindergeschichte (2009) og Amour (2012), undersøger Marie Larsen, hvilke iørefaldende former og funktioner stilheden antager hos Haneke.

EN SCENES ANATOMI. Ved premieren i 2008 skilte Gå med fred Jamil vandene: Gav den et ensidigt negativt billede af sit muslimske miljø? Gennem en analyse af en af filmens mindst dramatiske, men mest velkomponerede scener, hvor hovedkarakteren Jamils valgmuligheder dissekeres, demonstrerer Jesper Borchmann, at filmen er langt mere nuanceret end som så.

FEATURE. Amerikanske filmkritikere er i de seneste år blevet fyret på stribe, kultursiderne bliver beskåret og medier drejer nøglen om. Udviklingen har fået mange til at erklære filmkritikken for død, men står det faktisk så galt til? Det undersøger Freja Dam med fokus på USA men også med en afstikker til den danske medievirkelighed.

VIDEO-ESSAY. Hou Hsiao-Hsien is a great, but somewhat underappreciated Taiwanese auteur, known for his long takes and slow pacing. In this video-essay, Adrian Martin and Cristina Álvarez López explore his unique style as seen in a scene from the 1995-film Good Men, Good Women. Mirroring the tempo and attention to detail in Good Men, Good Women, this video-essay tries to capture the very essence of Hou Hsiao-Hsien’s aesthetic.

VÆRKANMELDELSE. Nyt bokssæt yder endelig den svenske filmkunstner Bo Widerberg retfærdighed. Otto Pretzmann har set nærmere på Widerbergboxen.

VIDEO-ESSAY. De udskældte amerikanske ungdomsserier kommer her under kærlig behandling af Michael Højer, der med udgangspunkt i Rob Thomas' tv-serie Veronica Mars, ser nærmere på hvordan selvsamme ungdomsserier ofte anvender intertekstualitet som central strategi. Dette gør de bl.a. for at skrive sig ud af deres ry som banal underholdning og klichéfyldt modekatalog for naive unge piger.

FEATURE. Vi kender dem alle sammen. De berømte slutninger og de herostratisk berømte spoilers. Spoilerfænomenet er næppe nyt, men med de sociale medier og de nye udgivelsesvinduer og -platforme er ord som spoiler og spoiler alert blevet meget almindelige. Andreas Halskov besøger nogle af film- og tv-historiens mest berømte spoilers og kigger nærmere på selve spoilerfænomenet.

VÆRKANMELDELSE. Who am I? – Kein System ist sicher fra 2014 blev ikke vist i danske biografer. Det gør tyske film kun sjældent. Men Baran Bo Odars film om en tysk hacker-kvartet maskeret som leende klovne er værd at se. Mikael Busch anmelder filmen og perspektiverer til andre film i genren.

FEATURE. I sidste uge var 16:9 til premiere på tre nye kortfilm. I denne uge følger vi op med en artikel om de ændrede livsvilkår for danske kortfilm. Jens Haaning har talt med to producenter om de konsekvenser, som DFIs nye støttepolitik kan få.

FEATURE. Er de nyeste New Danish Screen-film nye nok? Jens Haaning har været til premiere på tre spritnye kortfilm og talt med den kunstneriske leder af ordningen, Mette Damgaard-Sørensen, om visionerne i baghjulet af det nye medieforlig.

BOGANMELDELSE. Med den stereoskopiske 3D-film nedbrydes barrieren mellem film og tilskuer og der opstår et nyt taktilt rum, som både film og tilskuer har adgang til. I den forbindelse giver en nye bog et kærkomment supplement til den filmanalytiske værktøjskasse og undersøger hvad det er, man som tilskuer ser, føler og oplever, når man engagerer sig i 3D-filmen og dens skærpede kropslige filmoplevelse.

VIDEO-ESSAY. The films of David Lynch often feature electronic devices that don’t work and people who seem to be speaking 'on different frequencies'. In this video-essay, Andreas Halskov explores noise, interference and faulty wiring as common elements in the works of David Lynch.