Efterår 2014

FILMANMELDELSE. Ove Christensen anmelder en ny Blu-ray-udgivelse af Invasion of the Body Snatchers (1978). I modsætning til originalen fra 1956, fremstår 1978-udgaven dog mest som en genre-leg, der mangler originalens samfundsrelevans og allegoriske styrke. Den kropsædende film har dog stadig sine højdepunkter og hvem ved, måske kan anmeldelsen hjælpe dig med at fordøje nytårstorsken. Godt nytår og bon appétit fra 16:9-redaktionen.

FEATURE. ”Dramaturgien ændrede sig undervejs. I starten troede jeg, at det ville komme til at handle om to brødre, Henrik og Christian, der skal arve en million og så tager til Thailand for at gå helt amok og kneppe en masse ludere.” At dokumentarfortællingen i Christian Sønderby Jepsens Testamentet blev en anden, ved vi. I Søren Bastholms interview bliver man klogere på hvorfor og hvordan. Med mere.

FEATURE. At HBOs storværk The Wire har litterære forbilleder er ikke nyt, men i denne uges 16:9-artikel føjer sagaforsker Pernille Hermann ny viden til feltet. For de to tekstuniversers tematiske fællesmængde er overraskende fyldig.

FEATURE. En af de mest interessante ting ved den amerikanske instruktør David Fincher er hans filmværks indre konsekvens. Det er nemlig drevet af ønsket om – eller måske besættelsen af - at skubbe tilskuerne ud af deres ’comfort zone’, og det er denne ambition, der er omdrejningspunktet i Dorte Schmidt Granilds feature Welcome to Fight Club.

VÆRKANMELDELSE. En gennemført low-key-belysning med effektive skyggevirkninger. Et forførende men også urovækkende lyd- og musikdesign. Et monster og en kvinde. Dette kunne lyde som ingredienslisten til en hvilken som helst horror- eller monsterfilm, men er samtidig en passende beskrivelse af Alien-serien. Denne serie er lige udkommet i en ny og skarp Blu-ray-boks. Andreas Halskov anmelder.

BOGANMELDELSE. Én mand, fire bind og 30 år, så meget kræver det at fortælle den iranske films historie. Hamid Naficys A Social History of Iranian Cinema er en imponerende bedrift, ikke blot for forståelsen af den iranske kulturhistorie, men også for forståelsen af filmmediets og filmkunstens mellemværende med den verden, der omgiver den.

FEATURE. På CPH:DOX har man i år mulighed for at se Shirley Clarkes sære og fascinerende Portrait of Jason fra 1967. I sin feature om filmen fortæller Hans Frederik Jacobsen om baggrunden for filmens tilblivelse og beskriver, hvordan Shirley Clarke gennem en række radikale æstetisk valg inviterer os indenfor i Jasons bizarre univers.

ET BILLEDES ANATOMI. Guillermo del Toro er en af vor tids mest populære mexicanske instruktører, og filmen El laberinto del fauno er blandt hans mest kendte og anerkendte hovedværker. Filmen kendes primært for sine fantasifulde fortælleelementer, men med udgangspunkt i en enkelt frame fra del Toros film viser Andreas Halskov, at dette er andet og mere end ’blot’ et skræmmende og fabel-agtigt værk.

IN ENGLISH. An unlikely route to originality: see how the unusual visual design and color pallette of Tinker Tailor Soldier Spy is inspired by Erwin Fieger’s photographs.

VIDEO-ESSAY. Spike Jonze, der senest har fejret store triumfer med spillefilmen Her (2013), har en forkærlighed for animation, og netop det er emnet for Henrik Højers videoessay Et Dukkeliv. Her inddrages nogle af de mange reklamer, musikvideoer og kort- og spillefilm fra Jonzes hånd, hvori animation spiller en central rolle.

FEATURE. På film kan nattens mørke betyde alt fra stil og romantik til gys og magi. Jesper Jensen ser nærmere på film, der foregår om natten, og undersøger med Norman Jewisons Oscarvinder In the Heat of the Night (1967) som eksempel, hvordan natten som fænomen og mørket som virkemiddel kan være afgørende for historien.

BOGANMELDELSE. Der var for få, der så ungdomsserien Veronica Mars (2004-2006), der blev taget af efter kun tre sæsoner. Serien har dog siden opnået kultstatus som en genreblandende, selvironisk, mørkere og mere intelligent 90210. I foråret udkom en filosofisk behandling af serien i bogform. Samtidig var der premiere på en follow-up-spillefillm. Michael Højer anmelder.

VIDEO-ESSAY. Andreas Halskov kaster et blik på lydens eller rettere stilhedens rolle i forskellige arthouse- og mainstreamfilm. Med udgangspunkt i så forskellige værker som Ikiru (1952), Bande à part (1964) og Apocalypse Now (1979) optegner Halskov tre forskellige former for stilhed, hhv. dramatisk stilhed, subjektiv stilhed og distancerende stilhed.

IN ENGLISH. Alfred Hitchcock’s classic Notorious (1946), starring Cary Grant, Ingrid Bergman and Claude Rains, demands that we explore free-floating responses to its tormented triangle of characters. In terms of genre, is it suspense thriller or romantic melodrama? Go inside, around and about the film with Adrian Martin and explore its style, meaning and form.

FEATURE. True Detective regnes af mange som den seneste store åbenbaring i amerikansk tv-fiktion. Den er en dyster og eksistentiel detektivserie sat i et incestuøst sydstatsmiljø. Med sit antologiformat og sin faste instruktør markerer serien en ny tendens i amerikansk tv, men serien er blevet kritiseret for et tvivlsomt kvindesyn og en tilsvarende tvivlsom slutning. Søren Bastholm går tilbage og ser nærmere på denne serie, dens komplekse fortælleforhold og dens tvivlsomme slutning.