Hitler-legene: OL i Berlin 1936 som mediebegivenhed

De olympiske lege i Berlin i 1936, Nazi-legene, blev den største mediebegivenhed, verden hidtil havde oplevet. Nazisterne brugte legene som et intenst propagandafremstød. De gjorde det bl.a. med anvendelsen af den nyeste teknologi til brug for den skrivende presse og ikke mindst for det nye radiomedie. I Danmark var der direkte radiotransmissioner fra legene, biografernes ugerevyer var hurtigt ude med reportager, dagspressen og ugebladene skrev langt om legene og om de danske deltagere. Nazi-legene blev den første store mediebegivenhed i Danmark – og medierne skabte de første danske sportsstjerner.

Fakta

Manuskript: Palle Schantz Lauridsen

Produktion og klipning: Palle Schantz Lauridsen

* * *

Film

  • Im Dienste der Oympiade 1936 (Erich R. Schwab, Telefunken, 1936). Deutsches Technik Museum, Berlin.
  • Olympia I – Fest der Völker (Leni Riefenstahl, 1938)
  • Olympia II  – Fest der Schönheit (Leni Riefenstahl, 1938)
  • Ugejournal – svømmepigernes hjemkomst (1936)

Litteratur

  • Dayan, D. & Katz, E. (2006). Media Events. The Live Broadcasting of History. Harvard: Harvard University Press.
  • Eskjær, M.F. & Mortensen, M. (2021). ”Mediebegivenheder”. I Eskjær, M.F. & Mortensen, M. (red.). Klassisk og moderne medieteori. København: Hans Reitzels Forlag.
  • Heisz, T. (2016). Svømmepigerne der forførte Danmark i 1930’erne. København: Informations Forlag.
  • Hilmes, Oliver (2016). Berlin 1936. 16 dage i Berlin. København: Kristeligt Dagblads Forlag.