Sharp Objects: Det dystre dukkehus

I det psykologiske drama, Sharp Objects (HBO, 2018), spøger dukkehuset hele tiden i baggrunden. I klimaksscenen kan husets hemmeligheder ikke længere holdes tilbage. Taget løftes af, og skeletterne vælter op af det skinnende hvide gulv.

Nora forlader sin mand og smækker med døren i den berømte slutning fra skuespillet Et Dukkehjem (1879). I den sidste scene fra Sharp Objects (HBO, 2018), derimod, åbner Camille en ny dør, da hun løfter taget af søsterens elskede dukkehus. Uden at afsløre plottwistet fra afsnit 8 og chokbillederne i de efterfølgende credits kan man roligt sige, at det dystre dukkehus er et effektivt set-up, som langsomt bygger op til slutscenens overraskende pay-off.

Amy Adams spiller journalisten Camille Preaker, der vender hjem til barndomsbyen for at skrive om en række mord. Alt er under kontrol i søsterens gigantiske dukkehus, som er sirligt indrettet og en tro kopi af Preaker-familiens Southern Gothic-hjem i Wind Cap, Missouri. Dukkehuset er en symbolsk kliché, men det er også en vigtig medspiller i historien om cutteren og alkoholikeren Camille, som ikke kan gøre sig fri af fortidens bindinger. Selv da hun vender tilbage til St. Louis i slutningen af afsnit 8, flytter nissen med i form af dukkehuset, hvor det skinnende hvide gulv lige har fået en tand for meget dekoration.

Djævlen ligger som bekendt i detaljen. I slutscenen er de mystiske dukkeben, som stikker ud ad vinduet, en iøjnefaldende detalje. Man kan kun se dukkens blå ben i den lyse vindueskarm, da resten af kroppen er skjult inde i huset. Camille er nysgerrig og stirrer intenst på den mærkelige figur, som passer perfekt ind i miniseriens univers. For det første kunne de blå dukkeben sagtens repræsentere Camille, som også bærer blå jeans. Hun bor i St. Louis, men rent mentalt befinder hun sig stadigvæk i Wind Cap, Missouri. Det ser ud som om den frihedssøgende dukke er på vej til at hoppe ud ad vinduet for at slippe væk fra familiens fængsel, men det ligner også et forsøg på selvmord. For det andet er den overskårne dukkekrop et billede på Camilles selvskade som cutter og alle de løgne og halve sandheder, hun bærer med sig igennem livet. Hemmelighederne gemmer sig inde i dukkehusets mørke kroge, hvor de er fejet ind under gulvtæppet.

For det tredje er den halve dukkekrop med til at afspejle seriens avancerede montage. Sharp Objects er banebrydende tv-fiktion, bl.a. på grund af den markante klipning. Der er ikke tale om den traditionelle type storytelling på tv, hvor klipningen bare skal drive plottet fremad og give de mest nødvendige informationer til seeren. Man ser kun fortidens synder i fragmenter. Det er små glimt af tænderskærende smerte. Den skarpe klipning er brutal og skærer uden varsel kameraindstillingerne over i to, som var der tale om et overskåret lig i vindueskarmen. Klimaksscenen i afsnit 8 er yderst interessant, fordi den store afsløring og dermed også det visuelle bevis på forbrydelserne først bliver vist som små subliminale glimt under de afsluttende credits, hvor de fleste seere allerede er videre for at streame en anden tv-serie. Modigt og innovativt, selvom dette dramatiske virkemiddel også er anvendt i sci-fi-serien Westworld (HBO, 2016-).

Henrik Ibsens psykologiske drama, Et Dukkehjem (1879), rejser vigtige spørgsmål om selvrealisering og individualitet. Der er dog ikke meget kvindefrigørelse over Camille Preaker, selvom hun kæmper ihærdigt for at slippe ud af moderens jerngreb. Selv da moderen er ude af billedet, kan hun ikke forlade sin familie og smække med døren. ”Look Closer” er det vigtige budskab i forstadsfilmen American Beauty (1999), hvor instruktøren Sam Mendes også kaster et kritisk blik på røde roser, hvide stakitter og et hjem under matriarkalsk kontrol. I Sharp Objects, derimod,skaber det nye problemer, når Camille løfter taget af huset og nærstuderer søsterens djævelske detaljer. Hun åbner Pandoras æske, hvorefter alskens ufred og ondskab flyver ud i verden. Men Camille flyver ikke væk fra reden. Hun sidder stadigvæk i den lille vindueskarm med sine strittende, blå ben og kan hverken komme ind eller ud af det dystre dukkehus.

* * *

Fakta

  • Noxon, Marti (2018): Sharp Objects, HBO.

Jan Oxholm
Jan Oxholm
Medstifter af 16:9. Lektor og redaktør. Cand.mag. i engelsk, film og medier.

Seneste artikler