The Origins of Ruben Östlund’s Long-Take Style

Having won the Palme d’Or in 2017, it is no surprise that Ruben Östlund draws from other prizewinning directors like Michael Haneke and Roy Andersson. But you wouldn’t expect a Palme d’Or-winning director to find stylistic inspiration in skiing films and on YouTube. Mathias Bonde Korsgaard traces the unlikely origins of Östlund’s long-take style.

***

Facts

  • Screenplay: Mathias Bonde Korsgaard
  • Production and editing: Jan Oxholm

Excerpts from (in order of appearance)

Mathias Bonde Korsgaard
Født 1983. Adjunkt i film- og medievidenskab og postdoc ved Aarhus Universitet med et forskningsprojekt om nye audiovisuelle kortformer. Uddannet cand.mag. i Nordisk og Film & TV og Ph.D. i Kunst, kultur og litteraturstudier med et projekt om musikvideoens aktuelle status, begge dele ved Aarhus Universitet. Desuden tilknyttet Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA) ved Stanford University i foråret 2011, Reid School of Music ved Edinburgh University i efteråret 2016, samt Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA) ved Universiteit van Amsterdam i efteråret 2019. Er forfatter til bogen Music Video After MTV: Audiovisual Studies, New Media, and Popular Music (Routledge, 2017). Har udgivet en lang række artikler i internationale tidsskrifter og akademiske antologier. Skriver jævnligt for 16:9 og er medlem af 16:9-redaktionen, siden 2019 som ansvarshavende chefredaktør. Begår sig desuden som musiker og har bl.a. komponeret jinglen til 16:9 Podcast (med inspiration fra princippet bag DSBs klassiske jingle).