FEMO: Fire veje til filmiske frames

Hvordan lærer studerende at skabe bedre billeder? Det spørgsmål drøftede associate professor Irina Patkanian med en kollega fra Brooklyn College, og de kom op med en huskeregel: FEMO. Et simpelt princip, der hjælper med at skabe mere filmiske frames. Dorte Granild præsenterer princippet, der er anvendeligt i både produktion og analyse af levende billeder. FEMO er én nøgle til at forstå visuel energi, dybde og modstand. Og ét bud på, hvorfor vi husker nogle billeder, mens andre glemmes.

* * *

Fakta

  • Manuskript: Dorte Granild
  • Lyd og redigering: Jan Oxholm

Tak til: Irina Patkanian & Flemming Laursen

Uddrag fra: Mad Men I:13 (Matthew Weiner, AMC 2007-2015, © Lionsgate Television, Weiner Bros., AMC & U.R.O.K. Productions), Kill Bill 1 (Quentin Tarantino, 2003, © Miramax, A Band Apart & Super Cool Manchu), The Knick I:7 (Jack Amiel and Michael Begler, 2014 -, © Anonymous Content & Cinemax), In the Mood for Love (Wong Kar-Wai, 2000, © Block 2 Pictures, Jet Tone Production & Paradis Films), La vie d’Adèle (Abdellatif Kechiche, 2013, © Quat’sous Films & Wild Bunch), Her (Spike Jonze, 2013, © Annapurna Pictures), Breaking Bad (Vince Gilligan, 2008-13,© High Bridge Productions, Gran Via Productions, Sony Pictures Television & AMC), Frances Ha (Noah Baumbach, 2012, © RT Features, Pine District Pictures & Scott Rudin Productions), Stories We Tell (Sarah Polley, 2012, © National Film Board of Canada), Hugo (Martin Scorsese, 2011, © Paramount Pictures, GK Films & Infinitum Nihil), Friday the 13th (Sean S. Cunningham, 1980, © Paramount Pictures, Warner Bros., Georgetown Productions Inc. & Sean S. Cunningham Films), Blow out (Brian de Palma, 1981, © Cinema 77, Geria Productions, Filmway Pictures & Viscount Associates) og Lost in Translation (Sofia Coppola, 2003, © Focus Features, TFC, American Zoetrope & Elemental Films).

Seneste artikler