Veronica Mars: Intertekstualitet i den moderne ungdomsserie

De udskældte amerikanske ungdomsserier kommer her under kærlig behandling af Michael Højer, der med udgangspunkt i Rob Thomas’ tv-serie Veronica Mars, ser nærmere på hvordan selvsamme ungdomsserier ofte anvender intertekstualitet som central strategi. Dette gør de bl.a. for at skrive sig ud af deres ry som banal underholdning og klichéfyldt modekatalog for naive unge piger.

 

[quote_center]***[/quote_center]

Fakta

Manuskript: Michael Højer

Lyd og redigering: Michael Højer

Uddrag fra:

  • The Graduate (Mike Nichols, 1967) © Lawrence Turman Inc.
  • American Beauty (Sam Mendes, 1999) © Dreamworks
  • Veronica Mars (skabt af Rob Thomas, UPN/The CW, 2004-2007) © Warner Bros. Televison:
    – ”Pilot” (1:1, UPN, 2004)
    – ”Credit Where Credit’s Due” (1:2, UPN, 2004)
    – ”Meet John Smith” (1:3, UPN, 2004)
    – ”Return of the Kane” (1:6, UPN, 2004)
    – ”Mars, Bars” (3:14, The CW, 2007)
DEL
Michael Højer

Født 1976. Cand.mag. i Engelsk/Film og TV-kundskab fra Aarhus Universitet. Lektor ved Favrskov Gymnasium og medlem af bestyrelsen i Danmarks Medielærerforening. Desuden freelanceskribent og foredragsholder med speciale i amerikansk film og tv. Har bl.a. holdt foredrag om brugen af film i engelskundervisningen på landets gymnasier og om den moderne amerikanske ungdomsserie. Bidrog desuden til 16:9s antologi Fjernsyn for Viderekomne med artiklen ”Teen Noir: Veronica Mars og den moderne ungdomsserie”.