Veronica Mars: Intertekstualitet i den moderne ungdomsserie

De udskældte amerikanske ungdomsserier kommer her under kærlig behandling af Michael Højer, der med udgangspunkt i Rob Thomas’ tv-serie Veronica Mars, ser nærmere på hvordan selvsamme ungdomsserier ofte anvender intertekstualitet som central strategi. Dette gør de bl.a. for at skrive sig ud af deres ry som banal underholdning og klichéfyldt modekatalog for naive unge piger.

* * *

Fakta

  • Manuskript: Michael Højer
  • Lyd og redigering: Michael Højer

Uddrag fra:

  • The Graduate (Mike Nichols, 1967) © Lawrence Turman Inc.
  • American Beauty (Sam Mendes, 1999) © Dreamworks
  • Veronica Mars (skabt af Rob Thomas, UPN/The CW, 2004-2007) © Warner Bros. Television:
    – ”Pilot” (1:1, UPN, 2004)
    – ”Credit Where Credit’s Due” (1:2, UPN, 2004)
    – ”Meet John Smith” (1:3, UPN, 2004)
    – ”Return of the Kane” (1:6, UPN, 2004)
    – ”Mars, Bars” (3:14, The CW, 2007)