Søren Rørdam Bastholm

Søren Rørdam Bastholm

Artikler af

  • Dallas Buyers Club

    Dallas Buyers Club

    Søren Rørdam Bastholm

    FILMANMELDELSE. Dallas Buyers Club forekommer i sin fortælling skræddersyet til Oscar-statuetten, men filmen fungerer nu også fint på lærredet, hvilket især skyldes en velspillende Matthew McConaughey og en stramt fortalt historie.

  • The Cinema of Michael Haneke

    The Cinema of Michael Haneke

    Søren Rørdam Bastholm

    BOGANMELDELSE. Det er allerede skrevet meget om anmelderdarlingen Michael Haneke og til listen kan nu føjes Wallflower Press’ antologi The Cinema of Michael Haneke: Europe Utopia. Søren Bastholm anmelder bogen, der har været på vej siden 2004!

  • En Kongelig Affære

    En Kongelig Affære

    Søren Rørdam Bastholm

    FILMANMELDELSE. Vi anmelder denne gang Nikolaj Arcels seneste bud på en dansk genrefilm, det historiske trekantsdrama En kongelig affære, der i skrivende stund fejrer store triumfer i de danske biografer. Arcel viser endnu engang, at han kan sit håndværk, men ifølge anmelder Søren Bastholm er der hverken tale om Arcels mest vellykkede eller mest personlige film til dato.

  • Ind til benet?

    Ind til benet?

    Søren Rørdam Bastholm

    BOGANMELDELSE. Trods enkelte fejlskud fungerer en ny antologi om tv-serien Dexter ifølge Søren Rørdam Bastholm glimrende som tankevækkende indgang til den populære serie.

  • Skrig som en gris

    Skrig som en gris

    Søren Rørdam Bastholm

    EN SCENES ANATOMI. Thomas Alfredsons vampyrfilm Lad Den Rette Komme Ind er en særegen blanding af genrefilm og art cinema. Især dens stil kalder på en nærmere gransking. Søren Rørdam Bastholm kigger i denne udgave af En Scenes Anatomi blandt andet på filmens brug af klipning, kamerabevægelser og genrebrud.

  • Dead Ringers

    Dead Ringers

    Søren Rørdam Bastholm

    FILMANMELDELSE. Da dette nummer er dedikeret til firserfilm genanmelder vi naturligvis en film fra firserne. Søren Rørdam Bastholm har genset Dead Ringers (David Cronenberg, 1988) og betegner den som en nøglefilm i Cronenbergs bevægelse fra velturnerede genrefilm mod mere ambitiøse kunstfilmprojekter som fx Naked Lunch (1991) og M. Butterfly (1993).

  • Tilbage i noir-land

    Tilbage i noir-land

    Søren Rørdam Bastholm

    FEATURE. Film noir er tilsyneladende en uudtømmelig æstetisk resource. The Black Dahlia, Lonely Hearts og Hollywoodland er alle nye skud på den genre eller stilretning, som bærer mærkatet neo-noir. Til gengæld forvalter de relationen til de oprindelige noirfilm fra 40erne og 50erne på ganske forskellig vis. Søren Rørdam Bastholm kigger nærmere på fænomenet.

  • De belgiske minimalister

    De belgiske minimalister

    Søren Rørdam Bastholm

    FILMANMELDELSE. Dardenne-brødrene lefler aldrig for publikum, og tematisk og stilistisk løber der en rød tråd fra Løftet over Rosetta, der indbragte dem deres første guldpalmer til Sønnen og nu Barnet, der automatisk leder tankerne i retning af det ofte misbrugte og efterhånden noget udvandede auteur-begreb. Søren Bastholm anmelder deres seneste film, der trods alt afviger en anelse fra forgængerne.