It’s not tv, it’s art-tv

af -

I 2003 brugte den amerikanske filmhistoriker Kristin Thompson begrebet art-tv om tv-serien Twin Peaks. Aktuelle serier som Mr. Robot, The Leftovers og The Knick fører arven fra David Lynch’s værk videre, og udfordrer seeren gennem deres eksperimenterende brug af bl.a. long takes, musik og montageklipning.

***

Fakta

Manuskript: Henrik Højer

Produktion og klipning: Jan Oxholm

Udsnit fra: Miami Vice (Anthony Yerkovich 1984-1989, episode 2.1, NBC), Twin Peaks (David Lynch, 1990-1991, episode 1.2, ABC), Force majeure (Ruben Östlund, 2014, Beofilm), Requiem for a Dream (Darren Aronofsky, 2000, Artisan Entertainment), The Passenger (Michelangelo Antonioni, 1975, MGM), Oz (Tom Fontana, 1997-2003, 1.1, HBO), The Sopranos (David Chase, 1999-2007, episode 1.1, HBO), Mr. Robot (Sam Esmail, 2015-, episode 1.3 og 2.1, USA Network), The Leftovers (David Lindelof og Tom Perrotta, 2014-, episode 1.8, HBO), Daredevil (Drew Goddard, 2015-, episode 1.2, Netflix), Transparent (Jill Soloway, 2014-, episode 2.1, Amazon), The Knick (Steven Soderbergh, 2014-, episode 1.8, Cinemax).

Født 1969. Medstifter af 16:9. Cand. mag. i Nordisk Sprog og Litteratur og Film- og tv-kundskab. Adjunkt på VIA Film and Transmedia i Aarhus. Sammen med Jakob Isak Nielsen forfatter til bogen Film i øjet (Dansklærerforeningens Forlag, 2005). Har tidligere undervist på Aarhus Universitet i nyere amerikanske dramaserier, et område han også har skrevet om i flere sammenhænge; er medforfatter samt –redaktør (s.m. Jakob Isak Nielsen og Andreas Halskov) på bogen Fjernsyn for viderekomne - De nye amerikanske tv-serier (Turbineforlaget, 2011) og Guldfeber – På sporet af Oscarfilmen (Turbineforlaget 2014).