16:9 Talks: Peter Albrechtsen

Det siges, at lyden udgør minimum 50 % af filmoplevelsen, og at lyden kan krybe ind via bagdøren og påvirke os på et næsten subliminalt niveau. Lyden påvirker vores forståelse af givne karakterer, den påvirker vores læsning af filmens historie og den påvirker os på et grundlæggende følelsesmæssigt og sanseligt plan. Alligevel går vi sjældent fra biografen med en udtalt begejstring for filmens lydside, endsige en evne til at beskrive denne begejstring. I dette interview (det første eksempel på 16:9 Talks) taler lydentusiasten Andreas Halskov med den hæderkronede og prisbelønnede lyddesigner Peter Albrechtsen. Albrechtsen inviterer os indenfor i sit lydstudie og tager os gennem lyddesignet på en række af sine mest populære og interessante produktioner.

[quote_center]***[/quote_center]

Fakta

I 2017 udkommer Peter Albrechtsen og Andreas Halskov med en fælles bog om lyddesign i film og tv under arbejdstitlen Film for ørerne – en bog, som bygger bro imellem teori, analyse og praksis og som bl.a. baserer sig på adskillige interview med nogle af verdens førende lyddesignere.

Interviewer: Andreas Halskov

Produktion og klipning: Jan Oxholm

Udsnit fra: 2001: a space Odyssey (1968) © Metro-Goldwyn Meyer, The Conversation (1964) © Coppola, American Zoetrope, The Godfather (1972) © Coppola, Paramount, Apocalypse Now (1979) © Coppola, Zopetrope Studios, Tidsrejsen (2014) © Munk, DR., The Visit (2015) © Madsen, Magic Hour Films, Idealisten (2015) © Rosendahl, Toolbox Film, Sorgenfri (2015) © Mikkelsen, SF Film, Seven (1995) © Fincher, Warner Home Video, Dawn of the Dead (1978/1979) © Romero, Arrow, Zodiac (2007) © Fincher, Warner Home Video.

DEL
Andreas Halskov

Andreas Halskov (f. 1981). Cand.mag i filmvidenskab og engelsk med speciale i filmens lydside, ekstern lektor ved Københavns Universitet og adjunkt i engelsk og mediefag ved Egaa Gymnasium. Har undervist, holdt foredrag og udgivet artikler i diverse film- og medierelaterede sammenhænge (bl.a. i tidsskrifter som P.o.v., Cut!, AngloFiles, Soundvenue og Kosmorama). Har desuden bidraget med et kapitel om ”Tendenser og brudflader i moderne dansk reality-tv” til bogen MedierNu – Massemedier og meningsdannelse (Systime 2011) samt et kapitel om fejlæstetik i film til bogen Et fejlæstetisk univers (2011, red. Marie Boye Thomsen), foruden at have medforfattet og -redigeret bøgerne Fjernsyn for viderekomne – de nye amerikanske tv-serier (Turbine 2011, red. Jakob Isak Nielsen, Andreas Halskov og Henrik Højer) og Guldfeber – på sporet af Oscarfilmen (Turbine 2013, red. Andreas Halskov, Henrik Højer og Thomas Schwartz Larsen). Herudover har han bidraget til en kommende amerikansk antologi om The Walking Dead (red. John W. Morehead), og han har skrevet to monografier: Paradoksets kunst (Turbine, 2014) og TV Peaks: Twin Peaks and Modern Television Drama (Syddansk Universitetsforlag, 2015). Halskov har også fungeret som ekspert i diverse medier (fx DR2, P1, P3, P4, Radio 24/7, Tv2 News, Politiken, JP og Børsen), foruden at være fast filmekspert ved Tv2’s Go’morgen Danmark. Og han skriver også fast om film og tv på bloggen “Det røde rum”.