16:9 Talks: Peter Albrechtsen

Det siges, at lyden udgør minimum 50 % af filmoplevelsen, og at lyden kan krybe ind via bagdøren og påvirke os på et næsten subliminalt niveau. Lyden påvirker vores forståelse af givne karakterer, den påvirker vores læsning af filmens historie og den påvirker os på et grundlæggende følelsesmæssigt og sanseligt plan. Alligevel går vi sjældent fra biografen med en udtalt begejstring for filmens lydside, endsige en evne til at beskrive denne begejstring. I dette interview (det første eksempel på 16:9 Talks) taler lydentusiasten Andreas Halskov med den hæderkronede og prisbelønnede lyddesigner Peter Albrechtsen. Albrechtsen inviterer os indenfor i sit lydstudie og tager os gennem lyddesignet på en række af sine mest populære og interessante produktioner.

* * *

Fakta

  • Interviewer: Andreas Halskov
  • Produktion og klipning: Jan Oxholm

Udsnit fra: 2001: A Space Odyssey (1968) © Metro-Goldwyn Meyer, The Conversation (1964) © Coppola, American Zoetrope, The Godfather (1972) © Coppola, Paramount, Apocalypse Now (1979) © Coppola, Zopetrope Studios, Tidsrejsen (2014) © Munk, DR., The Visit (2015) © Madsen, Magic Hour Films, Idealisten (2015) © Rosendahl, Toolbox Film, Sorgenfri (2015) © Mikkelsen, SF Film, Seven (1995) © Fincher, Warner Home Video, Dawn of the Dead (1978/1979) © Romero, Arrow, Zodiac (2007) © Fincher, Warner Home Video.

I 2017 udkommer Peter Albrechtsen og Andreas Halskov med en fælles bog om lyddesign i film og tv under arbejdstitlen Film for ørerne – en bog, som bygger bro imellem teori, analyse og praksis og som bl.a. baserer sig på adskillige interview med nogle af verdens førende lyddesignere.

Andreas Halskov (f. 1981). Cand.mag i filmvidenskab og engelsk, ekstern lektor ved Aarhus Universitet, lektor i engelsk og mediefag ved Egaa Gymnasium og fast kurator og filmformidler for Cinemateket og Øst for Paradis. Har undervist, holdt foredrag og udgivet artikler i diverse film- og medierelaterede sammenhænge (bl.a. i tidsskrifter som EKKO, AngloFiles, Critical Studies in Television, Soundvenue og Kosmorama samt dagblade som Politiken, JP og Information). Har desuden bidraget med kapitler til bøgerne Essays on the American West in the Films of David Lynch (McFarland & Co., 2022, red. Rob King et al.), Global TV Horror (Wales University Press, 2021, red. Lorna Jowett & Stacey Abbott), Levende billeder (Systime, 2020, red. Mimi Olsen et al.), TV-analyse (Systime, 2018, red. Gunhild Agger et al.), MedierNu – Massemedier og meningsdannelse (Systime, 2011, red. Rune Gregersen et al.) og Et fejlæstetisk univers (2011, red. Marie Boye Thomsen), foruden at have medforfattet og -redigeret bøgerne Fjernsyn for viderekomne  (Turbine, 2011), Guldfeber (Turbine, 2013), Helt til grin (VIA Film & Transmedia, 2017) og Streaming for viderekomne (VIA FIlm & Transmedia, 2020). Herudover har han skrevet opslaget om "blockbuster" i Medie- og kommunikationsleksikon (Samfundslitteratur, 2021, red. Gunhild Agger et al.) og skrevet bøgerne Paradoksets kunst - om David Lynch og hans film (Turbine, 2014), TV Peaks: Twin Peaks and Modern Television Drama (Syddansk Universitetsforlag, 2015), Død over Hollywood - eksistentielle spor i New Hollywoodfilmen (Antipyrine, 2016), VAMPYR (L&R, s.m. Henrik Rytter), Remakes, sequels og serialisering (Samfundslitteratur, 2019) og Beyond Television: TV Production in the Multiplatform Era (Syddansk Universitetsforlag, 2021). Halskov har også fungeret som ekspert i diverse medier (fx DR2, P1, P4 Radio 24/7 og Tv2 News), foruden at være fast filmekspert ved Tv2’s Go’morgen Danmark, tilbagevendende Oscar-ekspert for Berlingske, medarrangør af Aarhus Series og medvært i radioprogrammet Stream & Chill (Radio4).

Seneste artikler