Tilbage til forsiden September 2006
  Forside Indhold i dette nummer Arkiv Abonnement In English
 

Indholdsfortegnelse

 

 

 

Leder: Bestillingsarbejde

FAST INDSLAG. Man finder fremragende film de mærkeligste steder på det ubegrænsede world wide web. Senest har en fremragende dokumentarfilm om ’texting while driving’ set dagens lys. Den er finansieret af bl.a. AT&T og bag kameraet står selveste Werner Herzog. I den anledning benytter vi lejligheden til at slå et slag for den fordomsfri internetsurfing og kvaliteterne ved bestillingsarbejde.
   
       

At forstå en teenager

FEATURE. Ungdomsfilm er blevet dansk films problematiske teenager. Det skyldes ikke nødvendigvis en mangel på kvaliteter, men der er behov for et oprydningsforsøg. For hvad er en ungdomsfilm i dansk film? Og hvordan ser den ud? Anders Lysne søger svarene i en feature om én af filmhistoriens mest sejlivede genrer.
   
       

Op med bonderøvene!

FEATURE. ’Udkanten’ fylder i kunst og kultur. Også i amerikansk film, hvor der er hævdvundne traditioner for at dæmonisere bonderøvene i adskillige farmer flicks, backwoods horror-film… kært barn har mange navne. Jesper Jensen præsenterer klassikerne og den drejning, subgenren har taget i 10’erne.
   
       

Supergenren, der ikke ville dø

FEATURE. Brian Trabjerg Kristensen tegner superheltefilmens historie og forholder sig afslutningsvist til et spørgsmål, som Morten Vejlgaard Just tog op i en tidligere 16:9-artikel: Er det slut med superhelte på film? Just argumenterede for en forestående deroute, mens Kristensen især mobiliserer franchiseøkonomiske grunde til, at det modsatte er tilfældet.
   
       

En scenes anatomi: ”A Bitter-Sweet Symphony”

FAST INDSLAG. I 1985 instruerede John Hughes ungdomsfilmen The Breakfast Club, der skulle blive en art generationshymne for alle os, der var unge i midtfirserne. I denne udgave af En scenes anatomi kigger Andreas Halskov nærmer på filmens ’dansescene’, der måske mere end nogen anden kondenserer filmens væsentligste indhold, og illustrerer John Hughes’ unikke evne til at ramme en generation lige på kornet.
   
       

Mode og mozzarella

FILMANMELDELSE. Den store skønhed (2013) af Paolo Sorrentino fik mange rosende omtaler ved Cannes-festivalen i maj i år, men endte med at gå tomhændet derfra. Retfærdigt eller ej, så er filmen en stærkt dragende sensuel oplevelse, som for alvor kommer til sin ret i biografsalen.
   
       

Den hvide mands byrde

BOGANMELDELSE. Hypen omkring de nye amerikanske tv-serier vil ingen ende tage, og bøgerne om dem kommer i en lind strøm. Andreas Halskov anmelder Brett Martins Difficult Men, der trods enkelte undladelsessynder ifølge anmelderen absolut hører til i den bedre ende af spektret og kommer godt rundt om den tv-virkelighed serierne er skabt i.
   
       

Anarkister og cyanidpiller – om Harold and Maude

DVD-ANMELDELSE. Måske er Harold and Maude (1971) hippieagtig og tidstypisk i dens antiborgerlige fortælling, dens humanistiske budskaber og dens dyrkelse af ”den frie udskejelse”. Men ifølge Andreas Halskov er filmen også en lille og ofte glemt perle i en række af fine Hal Ashby-produktioner.
   
       

16:9 in English: Modish Artifice versus Modern Art

FEATURE. Bert Cardullo makes a comparative re-viewing of two milestone movies directed by Alain Resnais: Last Year at Marienbad (1961) and Hiroshima, mon amour (1959). He discusses whether the modernist structure that characterizes both films (in different ways) is actually wedded to substantial meaning.

   
       

Et billedes anatomi: Split

FAST INDSLAG. Når nye teknologier bringes i spil, søger man ofte at motivere og naturalisere den givne teknologi, således at publikum ikke aktivt bemærke selve teknologien. Dette var også i 1960’erne og 70’erne, i al fald til dels, tilfældet med den såkaldte split-field diopter – en teknologisk nyskabelse, som dog også undertiden er blevet anvendt på en mere påfaldende og arty facon. Dette forklarer Dorte Schmidt Granild i denne artikel, hvori hun særligt kigger på eksempler fra Quentin Tarantino og Brian De Palmas filmværker.
   
     
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - september 2013 - 11. årgang - nummer 52

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-13. Alle rettigheder reserveret.
2