Tilbage til forsiden September 2006
  Forside Indhold i dette nummer Arkiv Abonnement In English
 

Indholdsfortegnelse

 

 

 

Leder: Tilbage til fortiden

FAST INDSLAG. Det britiske filmmagasin, Sight & Sound, har for nylig bestemt, at Alfred Hitchcocks gådefulde Vertigo (1958) er verdens bedste film. Det er svært at være helt uenig med de internationale filmkritikere, der siden 1952 har sammensat en top 10-liste over mesterlige milepæle. Men der er ingen overraskelser på den konservative kritikerliste, som igen ignorerer nye skud og grene på det filmhistoriske stamtræ.
   
       

Som (i) et spil: Inception Revisited

FEATURE. ”Er Inception i virkeligheden et computerspil?”, spørger Bo Kampmann Walther. Den ludiske – eller spillende - dimension er generelt et underbelyst perspektiv, når vi skal forklare vores oplevelse af og engagement i en række nyere film og tv-serier. Kampmann Walther demonstrerer perspektivets forklaringskraft i en veloplagt analyse af Christopher Nolans nyklassiker.
   
       

Fascinerende kryb

FEATURE. Naturfilmen – og især ”insektfilmen” – har fået nyt liv på internettet. På netstedet Monster Bug Wars! mødes det kuriøse og fantastiske med det oplysende og videnskabelige. Henrik Juel har besøgt netstedet og reflekterer over såvel naturfilmgenren som de konkrete anvendelser af audiovisuelle virkemidler i en af filmene på sitet: Super Model of the Spider World.
   
       

Enden på en super-epoke?

FEATURE. Superhelte har siden årtusindeskiftet domineret de stadig større lærreder i de stadig større biografer med stadig voksende tekniske superkvaliteter. Men hvad skyldes denne supersucces? Og er den ved at falme? Morten Vejlgaard Just tegner et signalement af 00’ernes og 10’ernes superheltefilm, dens forudsætninger og måske forudsigelige falleren.
   
       

En scenes anatomi: Tre frontalangreb på fællesskabet i The Deer Hunter

FAST INDSLAG. The Deer Hunter, Michael Ciminos populære og omdiskuterede Oscar-vinder fra 1978, omhandler Vietnamkrigen, men er andet og mere end en krigsfilm. Med udgangspunkt i to af filmens ofte underbetonede scener viser Jesper Haarup Borchmann, at The Deer Hunter omhandler fællesskab, men ikke i nogen entydig og uproblematisk forstand. Kritikken og behovet for (national) selvransagelse lurer under overfladen, og gennem en nærmere analyse af ledemotiver, kamerabevægelser og beskæringer åbenbares en mere kompleks og nuancerig film.
   
       

Please do not open …

FILMANMELDELSE. Ole Bornedals gyser The Possession er strøget til tops på den amerikanske box office-liste, mens det fortsat er usikkert, om filmen får dansk biografpremiere. Martin Skovhus har set filmen i London og er skuffet over filmens konventionelle antrit og manglen på et Bornedalsk særpræg.
   
       

The Cinema of Michael Haneke

BOGANMELDELSE. Det er allerede skrevet meget om anmelderdarlingen Michael Haneke og til listen kan nu føjes Wallflower Press’ antologi The Cinema of Michael Haneke: Europe Utopia. Søren Bastholm anmelder bogen, der har været på vej siden 2004!
   
       

Der findes ingen filmhistorie

DVD-ANMELDELSE. Der findes ingen filmhistorie. Eller rettere: Der findes ikke én filmhistorie, ikke ét stort og endegyldigt værk, som sammenfatter filmens historiske udvikling. Nej, alene tanken om, at filmen udvikler sig over tid, frem for blot at forandre sig, er i sig selv en fortælling. Disse spørgsmål ligger implicit i Mark Cousins’ levende filmhistorie The Story of Film (2011), en 15 timers dokumentarfilm, som havde premiere på MoMA i foråret 2012. Denne film tages da under kærlig behandling af Andreas Halskov, som i denne sammenhæng adresserer de ovennævnte spørgsmål og statements. Der findes måske ikke én filmhistorie, men hvordan og hvor vellykket er Cousins’ egen fortælling?
   
       

16:9 in English: Harry Horner’s Visual Design Program for Walter Hill’s The Driver

FEATURE. Last year Nicolas Winding Refn’s Drive (2011) impressed both critics and public alike. One of the classic films that must have influenced Refn is Walter Hill’s The Driver (1978) – in itself a remarkable film that has not received the critical attention it surely deserves. In this article Marshall Deutelbaum focuses on the The Driver’s visual style emphasizing its roots in Los Angeles’ Bunker Hill neighborhood as well as its strategic use of color.
   
       

Et billedes anatomi: En beskidt Revolution

FAST INDSLAG. Hugh Hudson er ikke blandt de mest kendte britiske instruktører, og den oprindelige udgave af Revolution (1983), Hudsons tredje film, blev sablet ned af anmelderne. Nu er filmen imidlertid blevet genudgivet i en interessant – og forkortet! – director’s cut-version. Med udgangspunkt i en indstilling fra denne ’nye’ Revolution fortæller Henrik Højer om Hudson og hans glemte perler.
   
     
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - september 2012 - 10. årgang - nummer 47

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-12. Alle rettigheder reserveret.
2