Tilbage til forsiden September 2006
  Forside Indhold i dette nummer Arkiv Abonnement In English
 

Indholdsfortegnelse

 

 

 

Leder: Er nazisme det ny 'sort'?

FAST INDSLAG. Det, vi som publikum tager anstød af og accepterer, ændrer sig over tid, og det, vi som forbrugere efterspørger, synes at være stadigt mere skævt, uberegneligt og forskelligartet. Er nichen og nicheholdninger blevet mainstream?
   
       

De døde vandrer stadig

FEATURE. I 16:9’s kommende bogudgivelse om nyere amerikanske tv-serier bliver der ikke plads til et selvstændigt kapitel om AMC’s The Walking Dead. Det råder Henrik Højer bod på med denne artikel, der bl.a. betragter serien i lyset af den opblomstring, tv-serien har oplevet gennem det sidste tiår.
   
       

Filmens ledsagere

FEATURE. Trailere, plakater, interview, merchandise, dvd´er med mere levnes sjældent den store opmærksomhed. Det råder Jens Amdi Nielsen bod på i denne artikel, hvor han med udgangspunkt i begrebet ’paratekster’ argumenterer for, at de har andre funktioner end blot at øge filmens indtjeningen.
   
       

En scenes anatomi: Lyden og Præsidenten

FAST INDSLAG. I denne udgave af En Scenes anatomi går Mikkel Randløv anslaget til dokumentarfilmen Præsidenten efter i sømmene. Filmen er instrueret af Christoffer Guldbrandsen, der helt konsekvent bruger de filmiske virkemidler, og ikke mindst lydsiden, meget kreativt i sine dokumentarproduktioner, og Præsidenten er ingen undtagelse.
   
       

Melankoli uden nerve

FILMANMELDELSE. Melancholia (2011) er et umiskendeligt produkt af Lars von Triers filmiske praksis. Anmeldere har talt om tomgang og kedsomhed, men filmen tilsidesætter fortællemæssig fremdrift, så vi bedre kan sive ned i melankoliens væsen. Ikke desto mindre er der noget ved projektet, som skurrer. Lisbeth Overgaard Nielsen skrev sin ph.d.-afhandling om Trier og anmelder her filmen.
   
       

Stil som funktion og betydning

BOGANMELDELSE. Lennard Højbjergs Filmstil - teori og analyse er noget så sjældent som en bog om emnet filmstil - og så på dansk. Bogen er en selverklæret gennemgang, kritik og videreudvikling af de filmspecifikke stilteorier som vi finder i værker af Richard Bellour, Barry Salt og ikke mindst i David Bordwells mangeårige virke. Ove Christensen har anmeldt Højbjergs bog.
   
       

Vi er ligesom rotter

DVD-ANMELDELSE. Alain Resnais står uden tvivl bag vægtigere værker end Min Onkel fra Amerika, men ikke desto mindre demonstrer han i filmen, at det er muligt at være intellektuel, klart forståelig og elemenært underholdende på én gang.
   
       

16:9 in English: The Branding of an Author: William Castle and the Auteur Theory

FEATURE. William Castle’s filmmaking career can roughly be divided into a pre-exploitation era (1943-1958) and an exploitation era (1958-1974). The Tingler (1959) stands out, but Castle is typically appreciated for his showmanship and gimmicks rather than for his talent as a filmmaker. However, the very split between extracinematic and cinematic signatures offers an interesting framework for discussing Castle’s films. In fact, the case of William Castle offers an excellent opportunity to discuss the bounds and explanatory potential of authorship criticism as such.
   
       

Et billedes anatomi: Ugens hængning

FAST INDSLAG. På aprilnummerets 16:9-cover ser Jeff Bridges og Hailee Steinfeld insisterende ud på os. Thomas Lind Laursen returnerer blikket, men lurer bagom Bdr. Coens True Grit – tilbage til Henry Hathaways 1969-version. Vi bringer ugens hængning.
   
     
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - juni 2011 - 9. årgang - nummer 42

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-11. Alle rettigheder reserveret.
2