Tilbage til forsiden November 2007
  Forside Indhold i dette nummer Arkiv Abonnement In English
 

Indholdsfortegnelse

 

 

 

Leder: Succes eller krise?

FAST INDSLAG. Dansk film måtte se sig forbigået prismæssigt i både Cannes og Berlin, hvilket er blevet udråbt som et krisetegn i dansk film. Men det er svært at argumentere for kunstnerisk kvalitet i en branche, der først og fremmest vurderer succes ud fra tallet på bundlinien.
   
       

Mellem verdener: Hitchcocks Vertigo

FEATURE. Få film vokser så eksplosivt ved gensyn som Hitchcocks – og 50 års fødselaren Vertigo er eksemplet par excellence. Såvel dens succes som dens univers repræsenterer en fascinerende gåde uden entydigt facit. Thomas Theilmann Damm sætter ord på mesterværkets fornemmelse for tid, tale og farver. Læs og (gen)se.
   
       

Dansk film i Dogmes skygge

FEATURE. Han vil ikke bruge ordet ’krise’, men det snerper. I sit essay Dansk film i Dogmes skygge peger Martin Skovhus nemlig på, at dansk film anno 2008 er ramt af post-dogmatisk stress-syndrom. Dansk film lider lige nu af de identitetsproblemer, der fulgte i kølvandet af Dogme 95 og bevægelsens rolle som dansk films flagskib i årene omkring årtusindeskiftet.
   
       

Holocaust og overlevelse

FEATURE. Er det etisk forsvarligt at lave film, hvori det tematiske omdrejningspunkt er den største forbrydelse i menneskehedens historie? Der er i hvert fald efterhånden lavet så mange Holocaust-relaterede film, at man kan tale om en hel genre for sig selv. Østrigeren Stefan Ruzowitzkys Oscar-vinder, Die Fälscher, er genrens foreløbige højdepunkt.
   
       

En scenes anatomi: Den lyriske hjemkomst

FAST INDSLAG. I denne udgave af En scenes anatomi gennemgår Maja Sonne Damkjær to centrale scener i Andrey Zvyagintsevs smukke debutfilm The Return fra 2003. En film der både udmærker sig ved brede horisontale vider og dyb vertikal mørke.
   
       

Den feje konge

FILMANMELDELSE. In the Valley of Elah er en solid men ikke særlig vellykket opfølger til Paul Haggis’ skingre biografgennembrud, Crash. Martin Houlind kaster et kritisk blik på denne nye Irak-film, som er tynget af en tung art cinema-symbolik.
   
       

Den australske balletdanser

BOGANMELDELSE. Barry Salt har siden 1970erne kæmpet for en objektiv og deraf – ifølge Salt - videnskabelig filmanalyse. Han er særligt kendt for sin revisionistiske stilhistorie og sine statistiske registreringer af klip, kamerabevægelse og billedudsnit. Salts seneste bog Moving into Pictures er dateret 2006, men er først blevet alment tilgængelig i 2007. Jakob Isak Nielsen anmelder.
   
       

Errol Morris - en fornyer

DVD-ANMELDELSE. Errol Morris’ film om Abu Ghraib, Standard Operating Procedure, har netop fået premiere. I den anledning ser vi tilbage på nogle af Errol Morris’ tidligere film, som kan erhverves i DVD-boksen The Errol Morris Collection. Mads Einar Nielsen anmelder.
   
       

16:9 in English: The Real Thing is Something Else

FEATURE. The trailer to Lady in the Lake (1947) promises an experience of the real which it will provide by having the camera assume Philip Marlowe’s first person perspective throughout. Critics have discounted the experiment for a variety of reasons. Adopting a phenomenological perspective and comparing the film to RoboCop (1987), Henrik Smed Nielsen suggests an original reason why its first person perspective “just does not feel right.”
   
       

Et billedes anatomi: Den anden slæde i Citizen Kane

FAST INDSLAG. Orson Welles' klassiker Citizen Kane fra 1941 har gennem tiden været genstand for et utal af analyser. Men en lille detalje, der potentielt kunne have stor betydning for filmens sluttematik, har en tendens til at blive overset. Dette råder Jakob Isak Nielsen nu bod på og belyser i denne udgave af Et billedes anatomi tilstedeværelsen af 'den anden slæde'.
   
       

Præterea censeo: Spoofs

FAST INDSLAG. Bamses Uvenner kigger denne gang nærmere på nogle af de mere eller mindre hemmelige parodier på kendte film, som gemmer sig rundt omkring på nettet. De er som regel korte, billigt producerede og måske endda amatøragtige, men humoren er i enkelte tilfælde oppe på blockbuster-niveau.

   
     
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - juni 2008 - 6. årgang - nummer 27

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-08. Alle rettigheder reserveret.
2