Tilbage til forsiden November 2007
  Forside Indhold i dette nummer Arkiv Abonnement In English
 

Indholdsfortegnelse

 

 

 

Leder: Der var engang i 80’erne

FAST INDSLAG. 1980’erne er et af historiens mest udskældte årtier, også på filmfronten: fra de fantastiske 70’ere til de middelmådige 80’ere, hvor filmkunsten stod på stand by. Den udgave af filmhistorien har vi sat os for at nuancere med dette 16:9-temanummer om årtiet, der for mange er lig med KU, Lacoste, Jørgen de Mylius og Top Gun.
   
       

Coppola og 80’erne

FEATURE. Den ’store fortælling’ om Francis Ford Coppolas svigtende greb om sit filmværk synes hugget i granit. Alt gik gruelig galt i 80’erne: egenrådighed, overskredne budgetter og nepotistiske tilbøjeligheder. Men ikke alle gode og bekvemme historier er sande. Henrik Højer har genset Coppolas to ungdomsfilm fra 1983 - The Outsiders og Rumble Fish - og noget tyder på, at fortællingen om Coppola trænger til justering.
   
       

Fortællingens mellemrum

FEATURE. Jim Jarmusch var én af de mest særegne og interessante instruktører, som fik sit gennembrud i 1980’erne. Jens Amdi Nielsen fokuserer på Stranger Than Paradise (1984), Down by Law (1986) og Mystery Train (1989). Højdramatisk fortællemæssig fremdrift er der ikke meget af i filmene, men hvad er det så, de tilbyder os? Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
   
       

Vagabond

FEATURE. 1980'erne regnes ikke for noget stort årti for den europæiske kunstfilm. Blandt stjernerækken af instruktører, som debuterede i årtierne forinden, står mange svækkede, marginaliserede eller inaktive. Grovkornede periodiseringer har imidlertid en tendens til at marginalisere film, som ikke passer ind i de udstukne rammer. Agnès Vardas Sans toit ni loi (1985) er en sådan film. Efter Jakob Isak Nielsens mening er det Vardas bedste film og ét af årtiets hovedværker.
   
       

En scenes anatomi: 80'erne set fra den anden side

FAST INDSLAG. Hos Krzysztof Kieslowski er alvor og patos helt selvfølgelige følelser. Dermed står han i en klar kontrast til 80'ernes vestlige dyrkelse af det postmoderne og den rene overfladeæstetik. Kieslowskis hovedværk, Dekalog, vandt dog uden videre universel genklang, fordi han især er optaget af det fundamentalt menneskelige.
   
       

Dead Ringers

FILMANMELDELSE. Da dette nummer er dedikeret til firserfilm genanmelder vi naturligvis en film fra firserne. Søren Rørdam Bastholm har genset Dead Ringers (David Cronenberg, 1988) og betegner den som en nøglefilm i Cronenbergs bevægelse fra velturnerede genrefilm mod mere ambitiøse kunstfilmprojekter som fx Naked Lunch (1991) og M. Butterfly (1993).
   
       

Ungdom - drøm eller mareridt?

BOGANMELDELSE. Bogen var for dårlig og filmen for god, så i denne udgave af 16:9’s boganmeldelse kommer det først og fremmest til at handle om sidstnævnte. Med afsæt i antologien Don't You Forget About Me ser Henrik Uth Jensen nærmere på John Hughes' hovedværk i ungdomsfilm-genren Ferris Bueller's Day Off.
   
       

More Human than Human

DVD-ANMELDELSE. Ridley Scotts legendariske sci-fi noir Blade Runner har haft en lang række mere eller mindre officielle relanceringer siden sin premiere i 1982. Nu udkommer Blade Runner The Final Cut, der ifølge Scott selv endelig er den udgave, han er tilfreds med, og den nye Blade Runner The Final Cut five-disc edition boks indeholder både en vellykket nyrestaurering af de gamle analoge billeder, samt flere tidligere udgaver af filmen og et væld af interessant ekstramateriale. Kirstine Dollerup anmelder boksen og giver et bud på, hvorfor vi endnu engang skal beskæftige os med replikanter, blade runners og det mørke, beskidte Los Angeles anno 2019.
   
       

16:9 in English: Gremlins in the Mix

FEATURE. Gremlins (Joe Dante, 1984) is an important film for a number of reasons. It was one of the highest-grossing films of 1984 and it influenced the politics of movie rating in America. But beyond this, Gremlins also demonstrates the power and the capacities of genre mixing.
   
       

Et billedes anatomi: Rock’n’roll og reduktion

FAST INDSLAG. Et temanummer om firserfilm er næppe fuldkommen uden et ord om – eller et billede fra – Tony Scotts Top Gun (1986). Johannes Schønau har udvalgt et stillbillede, som både af- og bekræfter kritiske røster om filmens reaktionære kønspolitik. Filmen er dog snarere kejtet end kvindefjendsk. En flyverfilm for drengerøve.
   
       

Præterea censeo: If you can’t beat them - buy them

FAST INDSLAG. Bamses Uvenner referer også til 1980'erne i dette nummers udgave af Præterea censeo, men hvad har Jesper Olsen med en animeret isbjørn at gøre, og er Bubber og Marilyn Manson overhovedet et umage par?

   
     
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - februar 2008 - 6. årgang - nummer 25

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-08. Alle rettigheder reserveret.
2