tilbage til forsiden
   
 

Juni 2006
4 . årgang
nummer 17
gratis

forsiden | indholdsfortegnelsen forrige side | næste side
         
    Indhold      
 

Leder: Never Ending Story

FAST INDSLAG. Da Vinci Mysteriet væltede ikke Cannes over ende, men til gengæld fik bekymringerne over såvel romanen som Hollywoodformlen endnu et boost. 16:9 giver sit bidrag til debatten.
 

 
         
 

Det trettende århundredes største film
FEATURE. I en forstadsbiograf i 1970'ernes Århus så Otto Pretzmann for første gang Sam Peckinpahs udskældte film Bring Me the Head of Alfredo Garcia (1974). Han var ikke imponeret, og forlod hovedrystende biografen. Efter et glædeligt gensyn fortæller skribenten her begejstret om Peckinpahs dystre og surrealistiske mesterværk.

   
         
 

Kattemaden glimrer ved sit fravær
FEATURE. Fra hunde til kattemad, fra Robert Altman til Jørgen Leth. Lars Bukdahl når meget vidt omkring i sit forsøgsvise goddag til Altmans udflugt til film noir-land og Raymond Chandlers hjemmebane i The Long Goodbye fra 1973.

 

 
         
 

Michel Gondry og den kunstneriske sensibilitet
FEATURE. Da Eternal Sunshine of the Spotless Mind ramte det hvide lærred i 2004, fik verden for alvor øjnene op for Michel Gondry. Forud for spillefilmdebuten går imidlertid mere end ti års intensivt arbejde med musikvideo og videokunst. Kirstine Dollerup har set nærmere på den senmoderne franske auteur og hans eksperimenterende praksis i lyset af kunstneriske strømninger som surrealisme og pop art.

   
         
  En scenes anatomi: Vinden i egetræerne
FAST INDSLAG. Billederne i Michelangelo Antonionis Blow-Up fra 1966 er behandlet til hudløshed. Filmens brug af lyd er derimod alt for sporadisk undersøgt. Steffen Moestrup kaster derfor alle ører ind på at udlægge lyden i Blow-Up.
   
         
  De belgiske minimalister
FILMANMELDELSE. Dardenne-brødrene lefler aldrig for publikum, og tematisk og stilistisk løber der en rød tråd fra Løftet over Rosetta, der indbragte dem deres første guldpalmer til Sønnen og nu Barnet, der automatisk leder tankerne i retning af det ofte misbrugte og efterhånden noget udvandede auteur-begreb. Søren Bastholm anmelder deres seneste film, der trods alt afviger en anelse fra forgængerne.
   
         
 

Hitchcock igen, igen
BOGANMELDELSE. To nye bøger vender vrangen ud på Alfred Hitchcock. Den ene kigger på nogle af de fingeraftryk mesterinstruktørens har efterladt sig i filmkunsten; den anden vender blikket indad og kigger på tilbagevendende motiver og temaer i Hitchcocks film. Henrik Højer anmelder.

   
         
  Spielberg møder The Sims
SPILANMELDELSE. Som noget helt nyt har 16:9 denne gang kastet sig over computerspilsmediet. Lionheads The Movies er pc-spillet som tilbyder en spiloplevelse, der udfordrer ens evner som såvel manuskriptforfatter, instruktør og klipper. Claus Toft-Nielsen anmelder spillet som bekræfter, at ægte filminteresse er flermedieal.
   
         
  16:9 in English: The Artist and the Killer: Fritz Lang’s Cinema of the Hand
FEATURE. Alfred Hitchcock once told Francois Truffaut that he thought the hands to be much more revealing of a character’s emotions than facial expression. This fascinating essay by Joe McElhaney on the cinematic use of the hand is in this line of thought but McElhaney reveals a vastly more elaborate and intricate use in the films of Fritz Lang.
   
         
  Præterea censeo: Jakkeost
FAST INDSLAG. En af verdens tilsyneladende bedst bevarende hemmeligheder afsløres i den kommende Tom Hanks blockbuster, hvor et specialforarbejdet mælkeprodukt spiller en ikke uvæsentlig rolle. Bamses Uvenner agerer mundskænk.
   
         
   
  Udskriv denne side
     
  Gem/åben denne side som PDF (144 Kb)
     
 

Gem/åben hele nummeret som PDF (1182 Kb)

  forrige side | næste side  
         
16:9, juni 2006, 4. årgang, nummer 17
til toppen | forsiden | tidligere numre | om 16:9 | kontakt | copyright © 2002-2006,16:9. Alle rettigheder forbeholdes.