Tilbage til forsiden September 2011
  Forside Indholdsfortegnelse
 

Dexter – TV at its best (kort uddrag)

Af TROELS JACOB HUNDTOFTE

En sympatisk psykopat: etik og seeridentifikation

Dexters indre monolog har ikke kun til formål at overlevere vigtig narrativ eksposition, men er uundværlig i måden, hvorpå serien præsenterer sin i udgangspunktet yderst problematiske hovedkarakter over for seeren. Modsat den konventionelle heltetype på tv, hvis indre karakteristik formidles over for publikum igennem dennes eksterne handlinger og interaktion med andre karakterer i serien, kender vi kun Dexter – den virkelige Dexter – igennem hans interne narration og pludselige drømmesekvenser. I den konventionelle tv-serie er der intet skjult bag protagonistens facade, som ikke på én eller anden måde kan lures frem af et hysterisk action-”set-piece” eller en melodramatisk konfrontation. Men denne fremgangsmåde bliver besværlig i Dexter, da vores centrale karakters indre og ydre er to vidt forskellige ting. Som Dexter selv indrømmer: “People often fake a lot of human interactions, but I feel like I fake them all.” Skulle vi bedømme Dexter som karakter alene ud fra hans møde med andre karakterer i serien, uden tyngden af hans indre narrations moralske overvejelser eller eksistentielle angst, ville vi opleve en fuldstændig følelsesmæssig afkobling fra vores hovedperson, der i dette lys ville ligne en fuldblodspsykopat uden særligt mange formildende træk (jf. fig. 3).

Og det er et engagementsmæssigt problem, som den konventionelle tv-serie ikke ønsker sig. Ser man bort fra såkaldte ”ensembledramaer”, hvor seersympatien ikke nødvendigvis fokuseres hos én enkelt karakter, så er det vigtigt, at den konventionelle tv-series protagonist, uanset diverse karakterbris­­ter, i sidste ende er en relativt utvetydig én af slagsen. Forholdet, seeren har til karakteren, kan tillade sig at være problematisk til tider, men det kan aldrig spændes så stramt, at den grundlæggende identifikation med helten brydes. Voice-overen i Dexter er altså ikke kun et strukturelt eller ekspositorisk redskab, men et spørgsmål om grundlæggende seeridentifikation – en måde, hvorpå publikum skal hjælpes til at kunne sympatisere med en psykopat.

 

* * *

 

Dette artikeluddrag er en del af det virtuelle appendiks til bogen Fjersyn for viderekomne.

 

Dette artikeluddrag er en del af det virtuelle appendiks til bogen Fjersyn for viderekomne.

 

 

 

Tilbage til det virtuelle appendiks

 

Fjernsyn for viderekomne – de nye amerikanske tv-serier er den første bog i en planlagt bogserie. Bogen er sat i søen af tidsskriftet 16:9, som siden 2003 har udgivet hundredvis af artikler, interview og anmeldelser på netstedet www.16-9.dk. Tidsskriftet fokuserer på spillefilm, men bringer også artikler om tv-drama, dokumentarfilm, musikvideoer og andre audiovisuelle udtryksformer.

 
 

Fakta

Skaber og manuskriptforfatter: Daniel Knauf
Sæsoner og afsnit: 2 sæsoner, 24 afsnit
Instruktører: Scott Winant, Jeremy Podeswa m.fl.
Produktionsår: 2003-2005
Medvirkende: Ben Hawkins (spillet af Nick Stahl), Justin Crowe (spillet af Clancy Brown), Samson (spillet af Michael J. Anderson), Ruthie (spillet af Adrienne Barbeau) m.fl.

     

16:9 Bøger - Fjernsyn for begyndere - virtuelt appendiks

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-11. Alle rettigheder reserveret.