Tilbage til forsiden April 2009
  Forside Indhold i dette nummer Arkiv Abonnement In English
 

Indholdsfortegnelse

 

 

 

Leder: Skal vi gå ud?

FAST INDSLAG. Vi kender alle forventningens glæde på vej ind i biografen. Men hvordan er det egentlig at gå ud af biografen? Der kan være mange følelser og indtryk, der skal fordøjes, i ingenmandslandet mellem filmens verden og den ’virkelige’ verden.
   
       

Lad musikken tale

FEATURE. Siden slutningen af 1960erne har spillefilmen i stigende grad taget populærmusikken til sig. Populærmusikken har ikke blot andre funktioner end den klassiske underlægningsmusik, men appellerer også til en anden form for engagement. Andreas Kakiou Halskov kortlægger populærmusikkens særlige bidrag til filmens æstetik og oplevelsesregister.
   
       

Mellemrum som filmisk forførelse

FEATURE. Sofia Coppolas Lost in Translation fra 2003 er et smukt studie i filmisk fortælling og svævende stemninger. Juliane Kvitsau Mølgaard ser nærmere på Coppolas filmiske iscenesættelse og de stilistiske og narrative mellemrum, der er med til at skabe Lost in Translations forførende fascinationsfelt.
   
       

En scenes anatomi: Splat og spekulation

FAST INDSLAG. Filmiske anslag er en studie i sig selv. De ligger ikke kun tråde ud til resten af filmen, men giver også et blik ind i filmens selvforståelse – og det kan være en positiv overraskelse. Det vidner Martin Skovhus’ analyse af Friday the 13 th, part 2 (1981) om.
   
       

Taken

FILMANMELDELSE. Taken er en international actionfilm med irske Liam Neeson i den altdominerende hovedrolle. De væsentligste aktører bag linsen er franske: Luc Besson (producer, manus) og Pierre Morel (instruktør). Filmen har indspillet godt 140 mio. dollars alene i USA og på International Movie Database opnår den en forbavsende høj brugerrating på 8.0. Henrik Smed Nielsen tager filmen under luppen.
   
       

Relativt komplekst om narrativ kompleksitet

BOGANMELDELSE. Warren Buckland har redigeret en antologi om fortællemæssigt komplekse film. Erlend Lavik anmelder bogen og dens forsøg på at tackle den store variation af forgrenings-, netværks- og vendepunktsfortællinger, som den samtidige film har budt os.
   
       

Der er også en dag i morgen

DVD-ANMELDELSE. Der er meget kærlighed, lune og absurditet i Roy Anderssons DVD-aktuelle film Du Levende fra 2007. Samtidig skydes der med skarpt. Ifølge Lisbeth Overgaard Nielsen er det netop denne vanskelige balancegang, som Roy Andersson mestrer til perfektion.
   
       

16:9 in English: The ironies of Bollywood

FEATURE. Tabish Khair adresses the term 'Bollywood' in this issue of 16:9 and finds that the term does not cover all the films coming out of Bombay, let alone Calcutta and the thriving centres of film-making in South India. ‘Bollywood’ describes primarily ‘commercial’ films made in Bombay – films featuring song, dance, action, drama, and often borrowing features and ideas from Hollywood.
   
       

Et billedes anatomi: Fravær og nærvær

FAST INDSLAG. Et mentalt blackout i Paul Thomas Andersons Boogie Nights (1997) appellerer på én og samme tid til nærvær og fravær. Jakob Isak Nielsen forsøger at forstå indstillingens paradoksale virkning.
   
       

Præterea censeo: The Godfather part IV

FAST INDSLAG. Finanskrisen får mennesker verden over til at tage deres liv op til revidering. Fik du set det, du ville? Fik du hørt din melodi? Mafiabossen Anthony Corleone er kommet frem til, at den gamle karriere godt kan forenes med en ny. Som operasanger!
   
     
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - april 2009 - 7. årgang - nummer 31

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-09. Alle rettigheder reserveret.
2