Tilbage til forsiden November 2007
  Forside Indhold i dette nummer Arkiv Abonnement In English
 

Præterea censeo: Jeg dræbte min lesbiske kone, hængte hende på en kødkrog, og nu har jeg kontrakt på tre film hos Disney

Af BAMSES UVENNER

 

Andetsteds i denne udgave af 16:9 finder man en anmeldelse af den biografaktuelle The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford. Der er tale om et mainstream-produkt – filmen har givetvis visse originale form- og/eller fortællermæssige kvaliteter, men ret beset har vi at gøre med en ganske almindelig biograffilm på to timer og fyrre minutter. På ét punkt skiller Andrew Dominiks film sig dog væsentligt ud fra de andre på listen over danske biografpremierer; den har en fucking lang titel! Men hvor lang er den egentlig, når det kommer til stykket?

En kort

Inden for andre genrer end filmen er det vidt udbredt at bruge lange titler – f.eks. siger en akademisk afhandlings titels længde og kompleksitet formentlig noget om både videnskabelighed og grundighed – men når det kommer til film, er det snarere det modsatte, der er tilfældet.

Måske kan en kort titel ligefrem være en medvirkende faktor til at give en film succes. Kigger man på de seneste 30 års Oscar-historie, så har hele 10 af vinderne for Bedste Film en titel på kun ét ord: Crash, Chicago, Gladiator, Titanic, Braveheart, Unforgiven, Platoon, Amadeus, Gandhi og Rocky - og bare inden for de seneste 10 år har både Babel, Munich, Capote, Ray, Sideways, Seabiscuit, Traffic, Chocolat, Shine og Fargo været nominerede. Lord of the Rings: The Return of the King er den længste titel på en vinder af Oscar for Bedste Film - faktisk er det den eneste nogensinde, hvis titel har været længere end seks ord.

En lang

Trods den potentielle succes med korte titler, er der alligevel en række filmskabere, som gennem tiden har insisteret på at give deres film ualmindeligt lange titler. Går man tilbage til filmens fødsel for mere end 100 år siden, så var det en udbredt foreteelse, at man gennemgik hele filmens handling i dens titel: Another Demonstration of the Cliff-Guibert Fire Horse Reel, Showing a Young Girl Coming from an Office, Detaching Hose, Running with It 60 Feet, and Playing a Stream, All Inside of 30 Seconds (1900). Som det også fremgår, er der ikke tale om en særligt lang film; det er lige før, det tager længere tid at læse dens titel end at se den.

Også her i det nye årtusinde finder man eksempler på film med ganske lange titler, f.eks. den blot ni minutter lange animationskomedie med det herresjove navn, The Man with the Smallest Penis in Existence and the Electron Microscope Technician Who Loved Him (2003), og også den danske dokumentarfilm 500 stenkastende autonome voldspsykopater fra helvede fra 2006. Sidstnævnte er i øvrigt stadigvæk biografaktuel i Vester Vov Vov i København.

B-film

Vender man blikket mod spillefilm i tradition forstand, så var det i første omgang B-filmen, der gjorde brug af de lange titler i værker som I Married a Monster from Outer Space (1958), The Monster That Challenged the World (1957), Cannibal Women in the Avocado Jungle of Death (1989), og ikke mindst The Incredibly Strange Creatures Who Stopped Living and Became Mixed-Up Zombies (1964).

I samme åndedrag burde man måske også nævne Night of the Day of the Dawn of the Son of the Bride of the Return of the Revenge of the Terror of the Attack of the Evil, Mutant, Alien, Flesh Eating, Hellbound, Zombified Living Dead Part 2: In Shocking 2-D (1991), men selvom det sandsynligvis er verdens længste filmtitel, er der trods alt tale om en parodi, hvor skaberne blot har lagt et nyt komisk lydspor på George A. Romeros klassiker Night of the Living Dead (1968).

A-film

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford er det hidtil nyeste eksempel på en tendens, hvor de lange titler langsomt har bevæget sig helt op i toppen af A-films-hierakiet. Stanley Kubrick var som altid 20-30 år forud for sin tid, da han kaldte sin 1964-film Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb, og fra de sidste to årtier nævner vi i flæng:

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)
I Still Know What You Did Last Summer (1998)
The Cook the Thief His Wife & Her Lover (1989)
Master and Commander: The Far Side of the World (2003)
Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)
The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005)
The Englishman Who Went Up a Hill But Came Down a Mountain (1995)
Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (2006)

Man kan i øvrigt godt begynde at glæde sig til Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull, som har forventet dansk premiere den 22. maj 2008.

Slut

Hvis der findes en morale i nærværende ekspedition gennem De Lange Titlers Film er den måske, at lange titler er som lange underbukser; de kan være passende og ganske rare i enkelte tilfælde, men som regel er de grinagtige og gør unødvendigt opmærksomme på sig selv. I øvrigt er titlen på denne artikel en fordanskning af Ben Afflecks - indtil Gone Baby Gone fra 2007 - hidtil eneste film som instruktør, kortfilmen I Killed My Lesbian Wife, Hung Her on a Meat Hook, and Now I Have a Three-Picture Deal at Disney fra 1993.

 

Om Præterea censeo

Præterea censeo er et fast indslag i 16:9. Her får skiftende skribenter og tegnere spalteplads til - under pseudonym - at komme med mere eller mindre seriøse ud- og indfald mod alle sider af filmens verden. En skønsom blanding af ucensurerede krigs- og kærlighedserklæringer. Ordet er frit ...

 

 
 

Fakta

Alle nævne værker i denne artikel er 'rigtige' film i den forstand, at de optræder i verdens største filmdatabase IMDb. For eksempel:

Another Demonstration of the Cliff-Guibert Fire Horse Reel, Showing a Young Girl Coming from an Office, Detaching Hose, Running with It 60 Feet, and Playing a Stream, All Inside of 30 Seconds (1900)

 
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - november 2007 - 5. årgang - nummer 24

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-07. Alle rettigheder reserveret.
13