Tilbage til forsiden September 2006
  Forside Indhold Arkiv Abonnement Profil Links Kontakt English
 

Indholdsfortegnelse

 

 

 

Leder: Konvergerende skæbner

FAST INDSLAG. I anledning af Alejandro González Iñárritus biografaktuelle Babel kaster vi et blik på den fortællemæssige formular, der allerede har tildraget sig adskillige kælenavne såsom criss-crosser, network-fortælling og konvergerende skæbne-fortællinger.

   
       

Baz Luhrmann - den store forfører

FEATURE. Få filmmagere forfører så effektivt som Baz Luhrmann. Kirstine Dollerup tegner et portræt af den gale og geniale australier, der med sin Red Curtain Trilogy har rekontekstualiseret musicalen og definitivt reddet genren fra glemsel.

   
       

Alt hvad øjet ser: interview med production designer Wynn Thomas

INTERVIEW. Wynn Thomas har været production designer på film som Mars Attacks!, Malcolm X og Cinderella Man. Han fortæller Steffen Moestrup om sine metoder og kommer med konkrete eksempler fra sit mangeårige virke.

   
       

Hadet - om den evige onde cirkel i de franske forstæder

FEATURE. Mathieu Kassovitz’ Hadet (1995) er en højaktuel film, der går til biddet på Frankrigs forstadsproblemer. Lisbeth Juhl Sibbesen gennemgår filmens sublime brug af stilistiske virkemidler, der spænder over iscenesættelsen af kedsomhed til brugen af forskellige brændvidder for at skelne mellem by og forstad.

   
       

En scenes anatomi: Sandhedens diktatur

FAST INDSLAG. Den gjorde stort indtryk på filmfestivalen i Venedig i 1966 og vandt Guldløven foran bl.a Truffauts Fahrenheit 451. La Battaglia di Algeri beskrives oftest som et afgørende nybrud i filmhistorien, men i denne udgave af En scenes anatomi påpeger Henrik Højer, hvordan filmen langt fra var konsekvent i sit opgør med den klassiske filmretorik.

   
       

Babel - Hvorfor kan vi ikke bare snakke?

FILMANMELDELSE. Alejandro González Iñárritus Babel vil det hele. Tematisk er det instruktørens mest ambitiøse film. Formalistisk er der endnu flere tråde i instruktørens efterhånden velkendte kludetæppe: den konvergerende skæbne-fortælling. Spørgsmålet er, om de to bestræbelser går op i en højere enhed.

   
       

Hitchcock og psykoanalysen

BOGANMELDELSE. I juni måneds udgave af 16:9 anmeldte Henrik Højer Michael Walkers Hitchcocks Motifs og konkluderede i en ellers positiv anmeldelse, at Walkers hang til Freud tynger bogen. Christian Braad Thomsen er i den grad uenig, og det meddelte han 16:9s redaktion, som til gengæld bad ham genanmelde bogen fra sit mere Freud-venlige udgangspunkt.

   
       

Kort og ret så godt

DVD-ANMELDELSE. På dvd-antologien American Shorts er der lejlighed til at stifte bekendtskab med første udgaver af kendte instruktører som Todd Solondz, Tim Burton og Gus van Sant. Trods det fine selskab fremhæver Henrik Uth Jensen i sin anmeldelse først og fremmest Maya Derens for længst kanoniserede kortfilm Meshes of the Afternoon som den uovertrufne perle i samlingen.

   
       

16:9 in English: The Sound of Sentiment: Popular Music, Film, and Emotion

FEATURE. In what ways does the song-based collage score differ from the instrumental classical score when it comes to expressing emotions and arousing them in spectators? This is the key question addressed by Murray Smith in this issue of 16:9. With particular emphasis on Trainspotting Smith explores the performative and lyrical dimensions distinctive of the song-based score yet also locates continuities between the emotional functions of classical and popular music.

   
       

Et billedes anatomi: All the President’s Men

FAST INDSLAG. Det er sjældent, at en enkeltindstilling rummer en hel films stil og tematik. Men det ses i et enestående øjeblik fra den politiske thriller, All the President’s Men (1976), som Jan Oxholm har fundet frem fra klassikerskuffen.

   
       

Præterea censeo: Slå Først, James

FAST INDSLAG. Bamses Uvenner afslører denne gang intet mindre end den største og hidtil bedst hemmeligholdte sammensværgelse i dansk film – eller måske endda i Danmarkshistorien som sådan. Også Uvenners sande identitet kommer for en dag.

   
     
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - november 2006 - 4. årgang - nummer 19

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-06. Alle rettigheder reserveret.
2