tilbage til forsiden  
     
 

Præterea censeo: FilmSnask© Revisited

Af BAMSES UVENNER



Nogle gange overgår virkelighedens action fiktionens ditto, og der går som regel ikke længe, før den slags markante begivenheder sætter sig mere eller mindre tydelige spor i filmens verden. Gennem hele filmhistorien finder man talrige eksempler på, hvordan instruktører, manuskriptforfattere og producenter med afsæt i virkeligheden har brugt mediet til at omgås diverse censurlovgivninger, søge om aflad, og til at sende en hel nations dårlige samvittighed til kollektiv terapi.

Sagen om de tolv danske Muhammed-tegninger er endnu så ny, at det er svært at finde direkte forbindelser i en film, men rygterne svirrer som altid, og der går sikkert ikke længe, før vi støder på den første kommentar eller reference i en dansk eller en international produktion. Indtil videre har deres udsendte celluid-sporhund fået færden af følgende:

1) Instruktøren Steven Soderbergh har en film med titlen Red Oceans Twelve i støbeskeen. Den kommer til at handle om tolv muslimer, der under en fredagsbøn planlægger at tisse så mange portrætter af Jens Jørgen Thorsen i ørkensandet, som de kan nå.

2) Den amerikanske skuespiller Will Smiths agent har i et forsøg på at redde hans karriere og rygte i Mellemøsten offentligt undskyldt, at Will helt bevidst har afbildet den muslimske bokser Muhammed Ali i en 159 minutter lang film - hvilket svarer til 228960 billeder! Will er også kendt for roller i film som Imam in Black og Wild Wild Middle East.

3) Terry Gilliam overvejer i øjeblikket, om han vil filmatisere manuskriptet Twelve Muhammeds. Historien handler om en dansk udenrigsminister (spillet af Bruce Willis), der sendes tilbage i tiden for at tegne skæg og blå briller på profettegningerne - og dermed undgå en national krise. Der spekuleres endvidere i, hvorvidt Brad Pitt siger ja til rollen som pyro-imamen Laban, der brænder sine faner i begge ender.

4) Også i filmens verden er der eksempler på visuel censur i form af scener, der trods ytrings- og kunstnerisk frihed aldrig slipper igennem det kreative nåleøje. I et tidligt udkast til manuskriptet til Thomas Vinterbergs Festen, havde Ulrich Thomsens figur Christian f.eks. ikke skrevet to taler, men i stedet medbragt tolv lysbilleder af en splitter-Kong-Hans Henning Moritzen. Man nåede faktisk at tage billederne i sin tid, men en samlet front af alle verdens muslimer, kristne, hinduer, jøder og buddhister har lige siden truet med at boykotte alt, hvad der begynder med V (samt afsvide profeten Mogens Rukovs skæg), hvis de ser så meget som skyggen af Hennings dolk eller popo.

5) Lars von Trier er i kraft af snedigt filmisk diplomati og lobbyarbejde meget tæt på at få følgende passage indføjet i en række muslimske landes love: ”det er strengt forbudt at afbilde profeten Muhammed samt filmmanuskripter af Kim Fupz Aakeson og Anders Thomas Jensen.”

6) Endelig er Jyllands-Postens kulturredaktør, Flemming Rose, ikke som hidtil meddelt gået på ferie på ubestemt tid. I stedet har han taget imod et tilbud fra et kristent Hollywood-filmselskab om at blive relanceret i den actionmættede spillefilm Danish Beauty. På plakaten ser man Flemming liggende, som han selv har redt - klædt af til skindet som en skydeskive i en art korsfæstelses-positur - og med på soundtracket kommer formentlig sange som Using Your Religion og En Rose Så Jeg Skyde. I et forsøg på at bruge sagen til også at markedsføre Flemmings arbejdsplads, kommer filmen til at indeholde mindst tolv kyssescener med Jylland-Postens aldeles ukendte chefredaktør Carsten Juste.

 

Om Præterea censeo
Præterea censeo
er et fast indslag i 16:9. Her får skiftende skribenter og tegnere spalteplads til - under pseudonym - at komme med mere eller mindre seriøse ud- og indfald mod alle sider af filmens verden. En skønsom blanding af ucensurerede krigs- og kærlighedserklæringer. Ordet er frit ...

Om FilmSnask©
Enkelte af vores læsere - hvis nogen overhovedet - vil svagt kunne erindre FilmSnask© som et fast indslag i det ugentlige filmmagasin FilmJørgen på Århus Studenterradio i perioden 2000-2002.

 
       
  Udskriv denne artikel
     
  Gem/åben denne artikel som PDF (166 Kb)
     
  Gem/åben hele nummeret som PDF (1552 Kb)
  forrige side | næste side  
     
16:9, februar 2006, 4. årgang, nummer 15
til toppen | forsiden | tidligere numre | om 16:9 | kontakt | copyright © 2002-2006,16:9. Alle rettigheder forbeholdes.