tilbage til forsiden  
     
  Leder: Aaand ... action!


Actionfilm? Hvorfor dog det? Actionfilm er jo barnlige og larmende, teenage-fantasier for drengerøve! Ja. Actionfilm er jo skåret over den samme formular, hvor man med sikkerhed ved, at helten overkommer de tårnhøje forhindringer, gennemgår umenneskelig tortur og – på trods af alt dette – alligevel sejrer til slut! Ja. Actionfilm er underholdning af den lette skuffe, centreret omkring spektakulære effekter, eksplosioner, vold og biljagter som kernebestanddele! Ja. Hvorfor så overhovedet beskæftige sig med dem?

Af flere grunde faktisk. Først og fremmest fordi actionfilm er fremragende underholdning. Vi er mange som i firserne sad neglebiddende og fulgte Chuck Norris i Missing in Action-serien, Sylvester Stallone som den udstødte dræbermaskine i Rambo-filmene og selvfølgelig Michael Dudikoff som kampsportseksperten og enmandshæren i American Ninja-filmene. Men også fra en økonomisk og produktionsmæssig vinkel er actionfilm svære at komme uden om, for siden midten af 1980erne har actiongenren leveret de dyreste og mest profitable film. Så noget må de gøre rigtigt.

Givet actionfilms enorme gennemslagskraft, kan det undre, at genren stadig er een af de mest underbelyste og oversete i akademisk henseende. Måske fordi actionfilmen, som Varsted Kirkegaard påpeger andetsteds i dette nummer, traditionelt placerer sig til højre i det politiske spektrum – ofte i en sådan grad at, det tangerer det fascistoide: Filmene bekræfter ofte det egenrådige og handlekraftige individs evne til at gøre en forskel og er derfor en amerikansk genre par excellence. Men actionfilm er mere end blot det. Med sit oftest let gennemskuelige plot, sine flade karakterer, entydige helt og one-liner-dialog er actionfilm afhængig af een ting: En nyskabende og dynamisk billedside. Actiongenren er med andre ord en meget filmisk filmgenre og derfor en oplagt genre for et blad som 16:9 at gå i kødet på. 

Med rødder i både gangsterfilm, westerns, film noir og politifilm er actionfilmen blevet arvtager til rollen som mytologisk formidler samtidig med den til stadighed skubber grænserne for, hvad der er muligt at gøre inden for filmmediet. I dette temanummer kredser bidragene om forskellige aspekter af fænomenet action: actionhelte, stunts, vold og biljagter.

Rigtig go’ fornøjelse.

   
       
  Udskriv denne artikel
     
  Gem/åben denne artikel som PDF (74 Kb)
     
  Gem/åben hele nummeret som PDF (1552 Kb)
  forrige side | næste side  
     
16:9, februar 2006, 4. årgang, nummer 15
til toppen | forsiden | tidligere numre | om 16:9 | kontakt | copyright © 2002-2006,16:9. Alle rettigheder forbeholdes.