tilbage til forsiden
   
 

Februar 2004
2. årgang
nummer 5
gratis

forsiden | indholdsfortegnelsen forrige side | næste side
     
  M for mesterværk
DVD-anmeldelse af Fritz Langs M fra 1931.

Af PETER STOCHHOLM BJERRE


Efter en omhyggelig restaureringsproces hvor man har forsøgt at give filmen dens originale udseende tilbage, udgives Fritz Langs mesterværk M nu i den "Ultimative" DVD udgave, med et ekstramateriale der - ud over hvad man kunne forvente af interviews og materiale om Fritz Lang og M - dokumenterer restaureringsprocessen og de hermed forbundne overvejelser og problemer. Vi ser på hvad denne DVD tilbyder af oplevelser og viden. Er det som coveret lover den ultimative DVD udgave af M?


Jagten på M
M er historien om en seriebarnemorder, der jages og til sidst fanges. I filmens start myrdes et barn, hvorefter vi følger offentlighedens voksende panik og paranoia, politiets forgæves arbejde med at finde forbryderen og byens sammenslutning af kriminelle, der føler sig så generet af politiets hektiske aktivitet, at de beslutter sig for selv at fange morderen. Politiets halmstrå i jagten på morderen er at gennemgå en liste af mentalt syge personer, der er blevet erklæret uskadelige, mens de kriminelle bruger et netværk af tiggere til at holde øje med alt mistænkeligt. Vil de finde morderen inden han slår til igen, eller rettere, hvem finder ham først? Da morderen - hvis identitet publikum kender - går ud af sin dør, den dag hvor han senere bliver fanget, er vi mindre end halvvejs gennem filmen. Den sidste time følger vi henholdsvis morderens færden og jagtens udvikling hos politiet og i byens underverden. Trådene samles da de kriminelle fanger morderen, som i filmens slutning reddes af politiet sekunder før de kriminelle eksekverer hans dødsdom.
 



Fritz Lang: M (1931).

 

 

 
         
 

Lyd som virkemiddel
M er en ualmindelig veloplagt film, der sprudler af filmisk fortælleglæde, visuel originalitet og kærlighed til detaljen. Dette og den innovative brug af lyd gør det til en fornøjelse at gense filmen, der efter restaureringen på ingen måde synes mærket af tidens tand, man studser højst over hvor utrolig meget personerne ryger. Ovenstående korte referat, der meget rudimentært skitserer handling og spændingsopbygning, yder på ingen måde filmen retfærdighed. Den fantastiske indledningssekvens hvor en lille pige myrdes må eksempelvis beskrives helt ned i detaljen, hvis beskrivelsen skal komme i nærheden af den elegante og subtile fortællemåde og det sofistikerede samspil mellem lyd og billeder.

I tidsskriftet "Ekko" nr. 12 analyserer Mette Damgaard Sørensen bl.a. indledningssekvensen, lyden som virkemiddel i M og forholdet mellem hvad filmen viser os og hvad den fortæller os. Et eksempel på det sidste er montagesekvensen, der afslutter indledningssekvensen: Filmen besvarer visuelt moderen, der på lydsiden kalder "Elsie" med tavse billeder af en tom trappeopgang, et tomt tørreloft, en tom tallerken], Elsies bold der triller ud fra et buskads og hendes ballon der stiger opad og sætter sig fast i nogle elledninger. Filmens strategi er at den ikke er i nærheden af at vise os selve den afskyelige handling, den viser os disse billeder, men billederne og lyden fortæller os at Elsie er død og der nu er tomt i moderens liv. Publikum overlades til selv at danne sig billeder af mordet, men den følelsesmæssige virkning er den samme, om ikke stærkere.

At selve mordet foregår uden for billedets rammer er symptomatisk for filmen, vi ser ikke den vold der udøves. I det hele taget arbejder filmen med området uden for billedet eller synsfeltet, med samspillet mellem dét der er synligt og det der ikke er synligt. Det ses i "tomme" billeder som personer går ind i og igen forlader, og mest tydeligt i brugen af lyden. Vi hører stemmer, lyde og fløjten fra personer som er uden for billedets rammer. Gennem hele filmen bruges lyden til at udvide filmens rum, som da vi ser den blinde ballonsælger høre morderen fløjte den samme melodi som han fløjtede den dag han dræbte Elsie, hvorefter ballonsælgeren går i blinde efter lyden, eller da morderen hører sine forfølgere signalere til hinanden fra alle sider med piften og ikke ved hvor han skal flygte hen. Andre eksempler er lyden fra en ambulance, der distraherer os og morderens forfølgere og tillader ham at forsvinde, og lyden der afslører morderen der har gemt sig i kontorbygningen. Endvidere klipper Lang (som det senere ses i "Citizen Kane") elliptisk på replikkerne og lader billedet fortsætte på et andet tidspunkt eller/og et andet sted, eksempelvis fortsættes en forbryders gestus af en politimand. Lang benytter det nye virkemiddel lyden meget effektivt og spartansk, aldrig tilfældigt eller som udvendig staffage, men altid med et formål og i samspil med billederne. M er et eksempel på en lykkelig kombination af stumfilmens billedsprog og tonefilmens kvaliteter.

 

 
         
  En meget filmisk film
I det hele taget er M fyldt med fornyende elementer, der peger frem i filmhistorien. M kan ses som et tidligt eksempel på brugen af suspense, da vi fra filmens start ved hvem morderen er. M er med dens billedæstetik og det pessimistiske menneskesyn også en forløber for film noir. De enkelte billeder er velkomponerede og gjort visuelt spændende gennem motivvalg, leg med kameravinkler og perspektiv, kameraets bevægelser og den geometri eller arkitektur der findes i motiverne og kompositionerne. Valget af komposition, bevægelse, lyd mv. er dog aldrig kun foretaget ud fra æstetiske hensyn eller som ornamentik, form og indhold hænger intimt sammen i M, der er altid et formål, eksempelvis at involvere tilskueren og skabe billeder, der griber tilskuerens følelser . Et andet element der springer i øjnene er det bevægelige kamera og de lange indstillinger med komplicerede kamerabevægelser, hvoraf flere er næsten to minutter lange. Ser man på springet fra 1931 til 1990'erne er der forbløffende kort til en moderne filmskaber som M. Night Shyamalan, der også arbejder med det bevægelige kamera, den lange indstilling og nye måder at komponere billedet på. Først og fremmest er M en meget filmisk film, der udnytter mediet til at skabe specifikt filmiske oplevelser, der fremstår som unikke eksempler på hvad filmmediets kombination af levende billeder og lyd formår.

Det er ikke en fuldstændig perfekt film. Der er enkelte eksperimenter, detaljer og klip der ikke fungerer, men de overskygges af, at filmen som helhed er blændende og fyldt med geniale detaljer, scener og billeder man aldrig glemmer: Elsie Beckmann møder sin morder, der kun fremstår som en ildevarslende skygge og en indsmigrende stemme. Da han køber en ballon til Elsie, hører vi ham fløjte melodien fra Peer Gynt og ved hvad der sker i morderen og hvad der vil ske med Elsie...Morderen har fundet en ny pige og slår sin springkniv ud - for at skrælle en appelsin. Morderen får et klap på skulderen med et M tegnet med kridt og taber kniven, som pigen samler op og rækker ham. Morderen ser i et spejl et M på sin skulder og flygter ud i natten, jaget af lyden af forfølgerne, der pifter til hinanden. Morderen og forfølgerne står på hver sin side af døren i det forladte kontorhus og er klar over at der er nogen på den anden side af døren. Morderen vender sig og opdager at kælderen, han står i, er fuld af mennesker der ser på ham og at det er hans egen "retssag" som vil ende med hans død. Fælles for disse eksempler er også, at det er seriemorder-psyko'ernes stamfader Peter Lorre, der stjæler billedet og er med til at gøre scenerne uforglemmelige.

 

 
         
  Fra skalperet til digitaliseret
Tidligere udgaver af filmen - blandt andet undertegnedes - fremstod i det uoriginale format 1.33:1, hvilket svarer til fjernsynets 4:3 format. Dette betød at noget af billedet var skåret væk, da filmen oprindelig var skudt i "pillarbox"formatet 1.19:1. Efter at have ærgret sig over at filmens personer ofte manglede det halve af hovedet, er det derfor en fornøjelse at se hele filmbilledet, oven i købet i en meget bedre billedkvalitet, der gør at man i højere grad kan nyde kameraarbejdet, lyset og detaljerne i den suveræne mise-en-scene.

Lydsporet er også digitalt renset for støj, lyden er i Dolby Digital 2.0 Mono, igen for at komme så tæt på den originale filmoplevelse fra 1931 som muligt. Dette betyder også at man har fjernet den uoriginale lyd, der i mange udgaver er tilføjet lydsporet siden 1931, så lydsiden fremstår med den originale klarhed og minimalisme.

M varede oprindelig 117 min. men blev klippet ned til 111 min. før dens premiere. Hvor tidligere udgaver også er beskåret tidsmæssigt - min videoudgave varer f.eks. 95 min. - fremstår M her i den originale udgave på 111 min., hvilket dog er ændret til 106 min. ved overførslen til PAL formatet. Det udeladte materiale savnes ikke voldsomt rent dramaturgisk, "less is more", men summen af ændringerne gør, at man ikke vil kunne vende tilbage til den nedklippede udgave, når man én gang har set Fritz Langs originaludgave.

Ekstramaterialet
DVD'en indeholder to DVD'er. Den første DVD indeholder ud over selve filmen et kommentarspor, der bl.a. omhandler overførslen til det digitale medie, restaureringsprocessen og gamle interviews med Fritz Lang. Man savner dog undertekster, især fordi kommentarerne om overførslen og restaureringsprocessen er på engelsk og udtalt med tysk accent. Disketten indeholder også en 23 min. lang film om restaureringen af M, hvor Peter Campbell fra IML Digital Media, der stod for restaureringen, fortæller meget teknisk detaljeret om arbejdet med filmen, med fokus på det digitale aspekt. Der mangler igen undertekster og jeg blev meget hurtigt træt af Campbells australske dræven.

Den anden diskette indeholder forskelligt ekstramateriale, først "For example Fritz Lang" (18 min.), et interview fra 1965 med Fritz Lang, illustreret med scener fra Langs film. Sproget er tysk med tyske eller engelske undertekster. Dernæst er der et glimrende lille film-essay, "Lending Order to Horror", af R. Dixon Smith, der ser på filmens baggrund og analyserer de anvendte teknikker, illustreret med filmklip og fotos. "Mere om M" er i tre dele. Første del er en tekst om det uafhængige filmselskab der producerede filmen, "Nero Film". Anden del er en detaljeret gennemgang af restaureringsprocessen med fokus på hvordan man fik samlet den længste og mest originale version (18 min.) - igen fortalt med en tyk tysk accent. Tredje del er en sammenligning mellem tegninger fra de originale storyboards og filmens billeder. DVD'en indeholder også et andet interview med Fritz Lang (37 min.), denne gang foretaget af Peter Bogdanovich, et meget interessant interview, der desværre har en dårlig lyd. Et lille fotogalleri, der er delt i tre dele, indeholder nogle smukke stillbilleder fra filmoptagelserne, nogle reklameplakater og et par filmprogrammer. Til sidst er der biografier og filmografier for Peter Lorre, Gustaf Gründgens (de kriminelles leder) og Fritz Lang (17 min.).

   
         
  Er det så den ultimative udgave af M? Det fremgår at restaureringen ikke er helt perfekt pga. manglende tid og penge, men det er flot nok! DVD-udgaven fra Eureka kan anbefales til alle der vil nyde filmen som det var meningen den oprindelig skulle se ud. Den kan også anbefales hvis man er interesseret i historien bag M, Fritz Lang eller blot i restaurering af film og overførslen til det digitale medie. Historien bag M gør filmen endnu mere spændende at se. Der er kun få kritikpunkter, som de manglende undertekster og den til tider distraherende accent. Med sin brug af lyd, montage, elliptisk klipning, fremragende billedkomposition osv. er M en banebrydende film, der stadig imponerer og fungerer. Og indtil videre er det altså den ultimative M-DVD. Der er ikke længere nogen undskyldning for at tvinge familie og venner til at se kortere og dårligere versioner. Køb den, lej den, lån den, se den.  

 
       
 
Faktaboks

M - Fritz Lang 1931 - 105 min., engelske/tyske undertekster, lydspor i dolby digital mono. Eureka Video 2003. Kommentarspor i hele filmens længde.

Ekstra materiale:

  • Peter Campbell om restaureringen af M (23 min.)
  • Peter Bogdanovich interviewer Fritz Lang (37 min.)
  • "For example Fritz Lang" - interview med Fritz Lang (18 min.)
  • "Lending Order to Horror" - Visual essay af R. Dixon Smith (19 min.)
  • Martin Koerber om restaureringen af M (27 min.)
  • En tekst om Nero Film
  • Sammenligning af storyboard og billeder fra optagelserne (2 min.)
  • Fotogalleri med stillbilleder fra filmoptagelserne (8 min.) , reklameplakater og filmprogrammer
  • Biografier og filmografier: Peter Lorre, Fritz Lang, Gustaf Gründgens (17 min.)

Kilder/henvisninger:

Mette Damgaard Sørensen: "M", i Ekko nr. 12, 2002.

Birger Jørgensen: "Dial M for Lang", i Levende Billeder årg. 11, nr 4., 1985.

Niels Jensen: "Fritz Langs Motivverden", i Kosmorama, årg.24, nr.137 (1978).

David A. Cook: "A History of Narrative Film", W. W. Norton & Co. 1996.

Noel Burch: "In and Out of Synch: The Awakening of a Cine-Dreamer", Aldershot: Scolar Press 1991.

Lotte H. Eisner: "Fritz Lang", Secker & Warburg 1976.

Tom Gunning: "The films of Fritz Lang" - allegories of vision and modernity, BFI Publishing 2000.

Anton Kaes: "M", London BFI Publishing 2000 (i serien BFI Film Classics).

E. Ann Kaplan: "Fritz Lang - a guide to references and resources", G. K. Hall & Co. 1981.

Patrick McGilligan: "Fritz Lang - The Nature of the Beast", Faber And Faber 1997.

http://members.aol.com/MG4273/lang.htm

På adressen findes en gennemgang af Langs film, hvor i hvert tilfælde gennemgangen af M er set fra flere utraditionelle vinkler, som detaljerne i fremstillingen af politiets efterforskningsarbejde og hvilke temaer og elementer fra M der også benyttes i Langs andre film, som eksempelvis brugen af ure, spejle, trapper, aviser og telefoner og kompositionsmæssigt brugen af cirkler og polygoner.

     
       
  Udskriv denne artikel
     
  Gem/åben denne artikel som PDF (155 Kb)
     
  Gem/åben hele nummeret som PDF (657 Kb)
  forrige side | næste side  
     
16:9, februar 2004, 2. årgang, nummer 5
til toppen | forsiden | tidligere numre | om 16:9 | kontakt | copyright © 2002-2004,16:9. Alle rettigheder forbeholdes.