Forår 2017

FEATURE. Vi mærker alle det moderne, globale samfunds stress og jag: Tingene går og gøres hurtigere; vi presses på tid; ny teknologi gør os tilgængelige døgnet rundt og grænserne mellem arbejde og fritid flyder sammen. Vores ”fear of missing out” kræver at vi er ”på” døgnet rundt, så vi ikke går glip af de sidste nye ”breaking news” om vejr, sport, politik som moderne medier velvilligt bombarderer os med. Michael Højer trækker stikket ud, og tager ud i naturen med en række nyere amerikanske vandrefilm.

FEATURE. I SKAM-klippet «Tenker det du føler» sier Isak til Even at det er bare han som kan føle det han føler, før Even hvisker tilbake at slik som dette har han aldri følt før. Men tar han ikke feil? For er det ikke slik at også mange SKAM-seere har følt med Isak gjennom sesong 3? Kommentarfeltet som følger dette og andre SKAM-klipp vitner om mange seere med sterk emosjonell investering til seriens univers og karakterer. Men hva er det som gjør SKAM til en dramaserie så mange føler så sterkt rundt?

ET BILLEDES ANATOMI. Jurassic Park er med sine computerskabte dinosaurusser især berømt som en monumental præstation indenfor brugen af computergrafik på film. Men den burde måske i denne sammenhæng være ligeså kendt for et særligt ansigt. Mathias Bonde Korsgaard har set nærmere på et umiddelbart upåfaldende, men alligevel afgørende moment i Spielbergs film.

FEATURE. ’Køn’ var på dagsordenen ved årets Cannes festival og i Andreas Halskovs fjerde artikel fra Sydfrankrig. Sofia Coppolas med spænding imødesete The Beguiled (2017), Jeune femme af Léonor Serraille (2017) og Jane Campions Top of the Lake: China Girl (2017) behandler alle, mere eller mindre subtilt, forskellige kønsproblematikker.

FEATURE. In terms of style and content, the new Twin Peaks is radically different from the original series, and it includes abstract references to different David Lynch productions while combining familiar faces and places with new situations, stylistic choices and characters. In many ways, the new series is about “returning,” about going back and trying to rediscover or even recreate Twin Peaks, but the revival is not a nostalgic revisit to a cozy, All-American small-town. That gum you like has come back in a different style.

ET BILLEDES ANATOMI. I sin anden artikel fra Cannes 2017, kigger Andreas Halskov nærmere på Michel Francos mexicanske film Las hijas de abril, der blev vist udenfor hovedkonkurrencen. Det giver anledning til en en billedanatomi med udgangspunkt i filmens elegante åbningsindstilling.

FILMANMELDELSE. I den første af fire artikler fra dette års Cannes festival anmelder 16:9's udsendte, Andreas Halskov, to film fra hovedkonkurrencen, der på vidt forskellig vis hylder den franske nybølge og Godard i særdeleshed.

INTERVIEW. After cutting his teeth as a filmmaker with a series of acclaimed documentaries for the BBC during the 1990s, Pawel Pawlikowski (born 1957) was named Most Promising Newcomer by BAFTA for his feature début Last Resort (2000); the follow-up, My Summer of Love (2004), won the BAFTA award for Best British Film of the Year. But neither picture felt obviously British, since each reflected a border-zone existence (literal or figurative) in a sometimes beautiful, sometimes horrific country. Indeed, both of these films are imbued with the sometimes wry, often sardonic spirit of the Czech New Wave of the 1960s; accordingly, each is less a convoluted narrative than a fable-like character study more preoccupied with the “unrepeatable” moments offered by idiosyncratic actors than with the idolization of glamorous stars.

BOGANMELDELSE. Tv-serier er blevet et hit. Hæderkronede filmtidsskrifter skriver om dem, store dagblade vier hele sektioner til dem og selv Cannes-festivalen byder dem inden for. Filmkritikerne Matt Zoller Seitz og Alan Sepinwall har derfor sat sig for at skrive en slags tv-historisk kanon over de bedste amerikanske tv-serier nogensinde. Andreas Halskov anmelder bogen: TV (The Book).

FEATURE. Vikingerne er her! Ragnar Lothbrok, Lagertha, Floki, Sigurd Snake in the Eye og Ivar the Boneless er blot nogle af karaktererne i History Channels populære Vikings (2013-), men vikingernes har længe sat spor i populærkulturen – både herhjemme og globalt. Lektor Pernille Hermann introducerer et par af de prominente eksempler og viser, hvordan serieuniverset i Vikings blander viden og fiktion, gængse og egne forestillinger om vikinger.

FEATURE: Åbningen af David Lynchs film Eraserhead indeholder en indstilling, som ikke blot introducerer hovedpersonen og hans hjem, men som også introducerer en række af de mønstrer og signaturer, som vi forbinder med instruktøren. Andreas Halskov går i dialog med billedet og ser nærmere på nogle forskellige motiver og mønstre i Lynchs værk, som på forskellig vis kan spores tilbage til netop denne indstilling.

FEATURE. I starten af dette årtusinde fik den kommercielle gyser med film som fx Saw og Hostel en ny subgenre - torturpornoen. Søren Søberg Poulsen undersøger, hvor trangen til at save, stikke, snitte og hugge menneskekroppen i stumper og stykker kom fra, hvad der blev af den, og hvad den egentlig ville os.

FEATURE. Hvorfor har USA brug for Kinas hjælp til at redde verden, og hvorfor drikker amerikanske skuespillere kinesisk langtidsholdbar mælk i biografmørket? Sophie H. Krogh forklarer, hvorfor Kina som det næststørste filmmarked i verden har så stor indflydelse på Hollywood og den globale filmproduktion.

FILMANMELDELSE. Musik er født selvtematiserende og dans ligger meget præcist i fiktionens snitflade med virkeligheden. Damien Chazalles La La Land (2016) iscenesætter sin pastelfarvede metabolisme i Los Angeles med to naive fortidslevn i hovedrollerne er så frækt, at man – som med en lang række andre ting i filmen – må acceptere det. Når man har stil, så er selv stiløvelser charmerende.

VIDEO-ESSAY. I 2003 brugte den amerikanske filmhistoriker Kristin Thompson begrebet art-tv om tv-serien Twin Peaks. I sit video-essay argumenterer Henrik Højer for at aktuelle serier som Mr. Robot, The Leftovers og The Knick fører arven fra David Lynch videre og udfordrer seerne gennem eksperimenterende brug af bl.a. long takes, musik og montageklipning.

FEATURE. Hvordan kommer man tæt på et menneske ved at bruge billede og lyd? Christian Voldborg Andersen gransker portrætfilmens stilistiske og fortællemæssige egenskaber.

PRESSEMEDDELELSE. Hver dag er dit nyhedsfeed og dine sociale medier fyldt med sjovt indhold. Dine venner deler videoklip med honest trailers, komiske reklamer, fake news og politisk satire. Du ser komedieserier og romantiske komedier, og dine børn ser humoristisk børne-tv og sjove YouTube-klip. Men hvad er det egentlig, der foregår? Hvorfor griner vi af de ting? Filmtidsskriftet 16:9 og VIA Film & Transmedia har skrevet en antologi, som giver dig svaret.

ET BILLEDES ANATOMI. Analysen af en enkel, men symbolladet frame fra Andrea Arnolds Fish Tank (2009) fører os ind i billedverdenen hos et af nyere britisk films største instruktørtalenter, der lige nu er biografaktuel med American Honey.

FILMANMELDELSE. Train to Busan (2016) er en hæsblæsende, blodigt underholdende action-horrorfilm. Filmen udmærker sig med sit yderst kompetente håndværk men bliver også en anelse patosfyldt og generisk. Henrik Rytter anmelder den zombieinficerede togtur igennem Sydkorea.