Forår 2017

FEATURE. Vi mærker alle det moderne, globale samfunds stress og jag: Tingene går og gøres hurtigere; vi presses på tid; ny teknologi gør os tilgængelige døgnet rundt og grænserne mellem arbejde og fritid flyder sammen. Vores ”fear of missing out” kræver at vi er ”på” døgnet rundt, så vi ikke går glip af de sidste nye ”breaking news” om vejr, sport, politik som moderne medier velvilligt bombarderer os med. Michael Højer trækker stikket ud, og tager ud i naturen med en række nyere amerikanske vandrefilm.

FEATURE. I SKAM-klippet «Tenker det du føler» sier Isak til Even at det er bare han som kan føle det han føler, før Even hvisker tilbake at slik som dette har han aldri følt før. Men tar han ikke feil? For er det ikke slik at også mange SKAM-seere har følt med Isak gjennom sesong 3? Kommentarfeltet som følger dette og andre SKAM-klipp vitner om mange seere med sterk emosjonell investering til seriens univers og karakterer. Men hva er det som gjør SKAM til en dramaserie så mange føler så sterkt rundt?

ET BILLEDES ANATOMI. Jurassic Park er med sine computerskabte dinosaurusser især berømt som en monumental præstation indenfor brugen af computergrafik på film. Men den burde måske i denne sammenhæng være ligeså kendt for et særligt ansigt. Mathias Bonde Korsgaard har set nærmere på et umiddelbart upåfaldende, men alligevel afgørende moment i Spielbergs film.

FEATURE. ’Køn’ var på dagsordenen ved årets Cannes festival og i Andreas Halskovs fjerde artikel fra Sydfrankrig. Sofia Coppolas med spænding imødesete The Beguiled (2017), Jeune femme af Léonor Serraille (2017) og Jane Campions Top of the Lake: China Girl (2017) behandler alle, mere eller mindre subtilt, forskellige kønsproblematikker.

FEATURE. In terms of style and content, the new Twin Peaks is radically different from the original series, and it includes abstract references to different David Lynch productions while combining familiar faces and places with new situations, stylistic choices and characters. In many ways, the new series is about “returning,” about going back and trying to rediscover or even recreate Twin Peaks, but the revival is not a nostalgic revisit to a cozy, All-American small-town. That gum you like has come back in a different style.

ET BILLEDES ANATOMI. I sin anden artikel fra Cannes 2017, kigger Andreas Halskov nærmere på Michel Francos mexicanske film Las hijas de abril, der blev vist udenfor hovedkonkurrencen. Det giver anledning til en en billedanatomi med udgangspunkt i filmens elegante åbningsindstilling.

FILMANMELDELSE. I den første af fire artikler fra dette års Cannes festival anmelder 16:9's udsendte, Andreas Halskov, to film fra hovedkonkurrencen, der på vidt forskellig vis hylder den franske nybølge og Godard i særdeleshed.

INTERVIEW. After cutting his teeth as a filmmaker with a series of acclaimed documentaries for the BBC during the 1990s, Pawel Pawlikowski (born 1957) was named Most Promising Newcomer by BAFTA for his feature début Last Resort (2000); the follow-up, My Summer of Love (2004), won the BAFTA award for Best British Film of the Year. But neither picture felt obviously British, since each reflected a border-zone existence (literal or figurative) in a sometimes beautiful, sometimes horrific country. Indeed, both of these films are imbued with the sometimes wry, often sardonic spirit of the Czech New Wave of the 1960s; accordingly, each is less a convoluted narrative than a fable-like character study more preoccupied with the “unrepeatable” moments offered by idiosyncratic actors than with the idolization of glamorous stars.

BOGANMELDELSE. Tv-serier er blevet et hit. Hæderkronede filmtidsskrifter skriver om dem, store dagblade vier hele sektioner til dem og selv Cannes-festivalen byder dem inden for. Filmkritikerne Matt Zoller Seitz og Alan Sepinwall har derfor sat sig for at skrive en slags tv-historisk kanon over de bedste amerikanske tv-serier nogensinde. Andreas Halskov anmelder bogen: TV (The Book).

FEATURE. Vikingerne er her! Ragnar Lothbrok, Lagertha, Floki, Sigurd Snake in the Eye og Ivar the Boneless er blot nogle af karaktererne i History Channels populære Vikings (2013-), men vikingernes har længe sat spor i populærkulturen – både herhjemme og globalt. Lektor Pernille Hermann introducerer et par af de prominente eksempler og viser, hvordan serieuniverset i Vikings blander viden og fiktion, gængse og egne forestillinger om vikinger.