Tilbage til forsiden April 2010
  Forside Indhold i dette nummer Arkiv Abonnement In English
 

Indholdsfortegnelse

 

 

 

Leder: Rød-hvide øjne

FAST INDSLAG. Vores tv-kanaler er for snæversynede, når det gælder filmformidling, især når der skal laves nyheder fra de internationale filmfestivaler. Vi ser nærmere på public service-stationernes rød-hvide øjne.

   
       

Antidagbog fra Berlinale 2010

FEATURE. Tag med på en cineastisk safari gennem det gamle Østberlin - langt fra Berlinalens glamour og røde løbere. Mikael Busch har udvalgt en række filmoplevelser i meget varierende biografomgivelser. I alt anmeldes 4 forskellige film og lige så mange østberlinske biografer. Sidegevinst: et par tips til den næste Berlin-rejse.
   
       

Norma Desmond får sit close-up

FEATURE. Hollywoods første filmstudie åbnede i 1911 på Sunset Boulevard. Gaden var i mange årtier efter indbegrebet af filmbranchens drømmefabrik, og de imponerende stjerneresidenser skød op langs den celebre gade. Billy Wilders film noir klassiker Sunset Boulevard fra 1950 viser bagsiden af den glitrende facade i sin beskrivelse af den faldne stumfilmsstjerne Norma Desmond, der, på trods af talefilmens indtog, stadig tror på et stort comeback lige om hjørnet. Juliane Kvitsau Mølgaard har set nærmere på Sunset Boulevard og Norma Desmonds manipulerende jagt på det endelige close-up.
   
       

Interview: Thomas Vinterberg

FEATURE. I et spændende og åbenhjertigt interview med Steffen Hven fortæller biografaktuelle Thomas Vinterberg om forbilleder og fordomme, om op og nedture og ikke mindst om, hvorfor vi fra nu af kan vente os lidt færre stilistiske eksperimenter fra en af ophavsmændene til dogmemanifestet.
   
       

En scenes anatomi: Cracking the Code - Elia Kazan og antydningens kunst

FAST INDSLAG. Instruktøren Elia Kazan har på snedig vis omgået den strikse produktionskode i sit mesterværk, On the Waterfront (1954), der har Marlon Brando i den altoverskyggende hovedrolle. Hvordan det kommer til udtryk, kan man læse i Andreas Halskovs analyse af Kazans klassiker, der udmærker sig ved at antyde – snarere end faktisk at sige eller eksplicitere visse forhold.
   
       

Where The Wild Things Are

FILMANMELDELSE. Amerikanske Spike Jonze (f. 1969) er en instruktør med mange talenter. Med Where The Wild Things Are vender han tilbage til filmlærredet med en børnefilm, der muligvis ikke helt er for børn, men i hvert fald heller ikke ligner de gale og geniale metafilm, vi ellers kender ham for. Kirstine Dollerup anmelder.
   
       

Fotografens øje

BOGANMELDELSE. Litteraturen om dansk filmfotografi har været sparsom. Det formår en ny bog at råde bod på. Fotografens øje hedder værket og omhandler intet mindre end ’dansk filmfotografi gennem 100 år’. Jakob Isak Nielsen anmelder udgivelsen.
   
       

’Home - out - homie’

DVD-ANMELDELSE. Sin nombre (da. uden navn) var én af vinterens stærkeste biografoplevelser. Filmen rummer en emotionel intensitet i spillet, en farvestrålende billedside og – ikke mindst – en kreativ brug af genrer. Filmen er endnu kun udkommet på DVD i udlandet, men kan købes on-line. Heidi Philipsen anmelder her den amerikanske udgave.
   
       

16:9 in English: Cutting and Film

FEATURE. A recent investigation into film editing by James Cutting, Jordan DeLong, and Christine Nothelfer of Cornell University has created a lot of publicity – not least because the research indicates that films have become increasingly more adroit at grabbing the viewer’s attention. The debate has stimulated the following article by Barry Salt that discusses shot length patterns and the work of Cutting et al.
   
       

Et billedes anatomi: Banegårds-Vals

FAST INDSLAG. Terry Gilliam, der er biografaktuel med The Imaginarium of Dr. Parnassus, har en billedgenererende bevidsthed, der tangerer Tim Burtons. Han deler også Burtons drift mod det poetisk naive – en sensibilitet, der ind i mellem er næsten pinlig for mangen en senmoderne ironiker. Dorte Schmidt Granild ser tilbage på et af Gilliams poetisk naive øjeblikke fra The Fisher King (1991).
   
     
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - april 2010 - 8. årgang - nummer 36

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-10. Alle rettigheder reserveret.
2